Een man met grijs haar en een baard staat met gekruiste armen en draagt een grijze hoodie. Hij straalt de zelfverzekerde, coole DJ Jose uit.

Aan boord met.. DJ Jose: Vissen als rustmoment in een hectisch leven.

Vandaag stappen we aan boord met iemand die in zijn muziekcarrière de hele wereld al heeft gezien, en dat staat natuurlijk garant voor mooie verhalen! Lees snel verder!

Een persoon met een zonnebril en een pet houdt een grote vis vast op een boot met een meer op de achtergrond.
Knallen achter de decks, chillen op het water!

In de nieuwe rubriek ‘Aan boord met’ nodigt Johan Struwe van Visgids Biesbosch bijzondere Nederlanders met een mooi verhaal uit aan boord voor een dagje vissen in de Biesbosch, en vraagt hij hen het hemd van de lijf over hun carrière, hun leven en natuurlijk de rol van het vissen daarin. We trappen deze nieuwe serie af met niemand minder dan Jos Klaster, bij het grote publiek beter bekend als DJ Jose. Samen met Richard Schooneveld (G-Spott) scoorde hij rond de millenniumwisseling een aantal megahits als Wrong = Right, The House of Justice en II Symbols. Zelf heb ik hem in mijn jongere jaren met grote regelmaat live zien draaien in clubs als de Lexion, Marcanti en Hemkade, en ik heb in die tijd zelfs in zijn voetsporen proberen te treden, dus hoe leuk is het dat we elkaar weer tegenkomen in het vissen? Lees hier het verslag van een leuke visdag met mooie gesprekken!

Tekst en foto’s: Johan Struwe, Jos Klaster.

RUSTIGER WEER

Wanneer ik vanochtend de serre instap voor mijn eerste sigaartje merk ik op dat het weer een stuk minder onstuimig is dan dat het gisteren was. Ik zou gisterenochtend eigenlijk nog een paar donkere uurtjes met de bellyboat op pad gaan, maar aangezien de restanten van orkaan Kirk die dag langs zouden komen besloot ik om toch maar van een paar uurtjes extra slaap te gaan genieten. En dat bleek een goede keus, want het werd een onstuimige en koude dag met een vies noordenwindje. En dat laatste is vaak ook niet best voor de vangsten. Maar vannacht blijkt de wind te zijn afgenomen én gedraaid naar zuidwest. Een prima weertje dus voor een mooie visdag, en vandaag ga ik die doorbrengen met één van de grootste Nederlandse namen in de internationale dancescene: Jos Klaster oftewel DJ Jose! Tot zo’n twintig jaar geleden was ik zelf een behoorlijk fanatieke clubganger, en vaak ging ik naar de clubs waar Jos die avond draaide: de Marcanti, de Lexion, de Hemkade: ik was er meerdere nachten per weekend te vinden, en ook toen ging ik als ‘afterparty’ vaak lekker vissen. Want zowel de Hemkade als de Lexion lagen pal aan het visrijke Noordzeekanaal, dus een hengeltje lag standaard in de auto. Vandaag ben ik in een iets helderder staat dan destijds tijdens die wilde nachten, want we gaan samen een dagje op jacht naar de roofvis, en we beginnen met de grootste van allemaal: de meerval!

Een overstroomd landschap met bladloze bomen die in het water staan onder een bewolkte lucht, omgeven door gras en schaarse vegetatie.
De Biesbosch blijft magisch!

AAN GESPREKSSTOF GEEN GEBREK

Terwijl we de boot in het water leggen heb ik al door dat ik de woorden niet uit Jos zal hoeven trekken vandaag, want sinds het moment dat hij uit de auto is gestapt kletst hij me letterlijk de oren van het hoofd! En dat zal de hele dag zo doorgaan. Nu ben ik als visgids natuurlijk wel wat gewend, dus des te beter! De omgeving tijdens het naar de jachthaven rijden had al behoorlijk indruk op hem gemaakt, want hoewel hij al vaker met een conculega de Biesbosch in is geweest is dit deel nog onbekend terrein voor hem. En juist dit gedeelte is zo’n beetje het mooiste stuk van het gebied qua natuurschoon. Toch nemen we weinig tijd om ervan te genieten, want we hebben haast om op tijd op de meervalstekken te komen. Deze zijn immers maar tot hooguit een uurtje of elf actief, dus we willen er op tijd bij zijn. Jos vertelde me ooit eens dat hij naast DJ ook nog steeds schilder is, en dat intrigeert me. Want waarom zou je gaan schilderen als je je geld ook heel dik met draaien op leuke feestjes kunt verdienen. Het antwoord is simpel: de coronaperiode heeft in de muziekbranche een slagveld aangericht, en gelukkig kon Jos op zijn oude vak terugvallen in die periode om het hoofd boven water te houden. Nadat de stofwolken van de pandemie waren neergedaald, was en is het nog altijd een mooie achtervang voor als er ooit nog eens zoiets ingrijpends gebeurt. Want sommige collega’s bleken behoorlijk geradicaliseerd in die gekke periode, door de frustratie van het niet kunnen optreden. En daarnaast is het ook gewoon leuk werk. Je maakt mensen toch blij met het eindresultaat, dus net als het spelen van dikke muziek levert ook een opgeleverde klus blije gezichten op, en juist daar gaat het om!

Uitzicht vanaf een boot op een kalme rivier onder een bewolkte hemel, met een zwart-witte stoel en een motor zichtbaar op de voorgrond.
Op weg naar de meervalstekken

MEERVAL AAN BOORD

Inmiddels zijn we gearriveerd op de eerste meervalstek, maar hier treffen we weinig leven. Ik besluit meteen door te knallen naar de Moerdijkbruggen, want daar liggen ze altijd wel. Ondertussen leg ik de procedure uit: hang de tros pieren in de baan van de vis, en wanneer deze aanbijt: niet meteen slaan! Pas als er druk op de hengel komt is het tijd om de haak te zetten. Bij de bruggen wemelde het van de meervallen, en na een paar aangeviste kleintjes die door zwommen komt er ineens een véél groter exemplaar in beeld! Ik laat Jos de vis perfect aanvissen, en wanneer de meerval bij de pieren komt, draait deze zich ineens om en krult zichzelf helemaal samen onder het aas. Elk moment verwacht ik een kromme hengel, maar er gebeurt helemaal niks! De vis zwemt weer weg, en dat is balen! Wanneer er een kleiner signaal hoog in de waterlaag komt aanzwemmen laat Jos wederom de pieren precies goed zakken, en ook deze vis draait om. Tot mijn afgrijzen zie ik Jos ineens volle bak aanslaan uit een reflex, maar gelukkig blijkt dit visje de tros pieren meteen goed te hebben gegrepen! We zijn qua meerval van de nul af, maar we mogen nog wat aan de formaten gaan werken.. Die kans komt niet veel later, wanneer wederom een zeer fors exemplaar zich richting de pieren beweegt, en er met de neus tegenaan gaat hangen. En wéér slaat Jos uit een reflex te vroeg aan, maar ditmaal hebben we minder geluk. De aanbeet wordt natuurlijk gemist, en de vis schrikt verschrikt weg. We proberen nog wat vissen te verleiden, maar de actie gaat er zo tegen elven helemaal uit. We besluiten de focus op de snoekbaars te gaan leggen, de favoriete targetvis van Jos immers!

Een man met een zonnebril en een pet houdt een vis vast voor een rivier met een brug op de achtergrond.
Niet het formaat waar we op hoopten, maar toch een meerval!

RUSTPUNT IN EEN HECTISCHE WERELD

Terwijl we ons verplaatsen naar de snoekbaarsstekken blijken we beiden hetzelfde te hebben gedaan in onze wilde jaren: niet alleen ik ging menigmaal vissen na een heftige stapavond, ook Jos heeft na menig optreden de hengel uit de auto gepakt om even een rustmomentje in alle hectiek mee te pakken. Om vijf uur s’nachts je DJ-set in de Escape afronden, en daarna je hengeltje uitgooien in de Amsterdamse grachten en het IJ en Noordzeekanaal: ook voor Jos was dit een prachtige uitvlucht uit de hectiek van alledag. Iets wat we als sportvissers volgens mij allemaal wel zo ervaren.. Want als me één ding duidelijk wordt, is dat het leven van een DJ extreem hectisch is! Draaien op meerdere locaties per avond, verspreid door het hele land (of zelfs daarbuiten), nachten doorhalen en ook nog alle randzaken moeten afhandelen qua boekingen en administratie. Vliegtuig in, vliegtuig uit en ondertussen ook nog werken aan nieuwe tracks, remixes en mashups. Het is een uitdagende wereld waarin het vissen een absoluut baken van rust en zelfreflectie biedt! Ooit, zo’n twintig jaar geleden probeerde ik onder het alter ego DJ Jordan zelf onderdeel van deze wereld te worden. Urenlang oefende ik mijn overgangen in mijn studiootje op mijn kamer, en ik kocht me helemaal blut aan vinyl, wat toen nog hét medium was. Ik leurde stad en land af met mijn zelfgebrande demo-cd’tjes, maar ik ben er zelf nooit tussen gekomen. Niet zo gek: wat bleek, en wat volgens Jos in die periode ook zo was, is dat het toen echt draaide om je eigen producties. Werd een productie een hit? Dan was je kostje gekocht en kon je er nog lang op teren. Maar tegenwoordig is ook dat veranderd: tegenwoordig hangt alles af van je volgersaantallen op social media. Het resulteert erin dat je soms namen op affiches ziet waar je nog nooit van hebt gehoord, maar die op bijvoorbeeld TikTok tienduizenden volgers hebben. Het maakt het des te moeilijker om in deze scene door te breken als beginnende artiest. Een lot dat velen inmiddels hebben ondergaan..

Een persoon in een groen jasje en met een pet op vist vanuit een boot op een groot wateroppervlak onder een bewolkte lucht.
Fish on!
Persoon in een boot die een vis vasthoudt, draagt een grijze jas en zwarte pet. Het water en de bomen zijn zichtbaar op de achtergrond.
Voor mij wel een snoekbaars. Nu Jos nog!

EEN BONT PALET AAN VANGSTEN!

Eenmaal aangekomen op de verticaalstek besluit ik om een lang talud af te driften, en daarbij meerdere dieptes af te scannen. Zo komen we vanzelf de vis tegen, en hebben we de juiste diepte te pakken. Onderwijl vertelt Jos vrolijk door over al zijn avonturen in het wereldje, waarbij niet alles geschikt is voor publicatie op dit keurig nette platform.. Ineens springt Jos midden in een zin als een wesp gestoken op, en slaat zijn hengel krom op een vis! Na een mooie dril komt er een gigant van een baars in het oppervlak, en snel schuif ik het net eronder. Na meting blijkt de vis precies vijftig centimeter te zijn, en dat is me verdomme een prachtige vangst! Niet snel daarna mag ook ik aanslaan, ditmaal op een snoekbaars. Da’s soort nummer drie! Meteen daarna completeert Jos het kwartet, door een mooie snoek te vangen! Het valt meteen op dat deze vis nog behoorlijk mager is. Het grote vreten dat vaak zo medio oktober begint is duidelijk nog niet begonnen. De beet gaat er hier uit, en we besluiten zonder noemenswaardig resultaat een aantal andere stekken te frequenteren. De stroming op de rivier is er inmiddels aardig uit, dus we gaan de Biesbosch zelf in. Hier weet ik immers ook een paar interessante kuiltjes. De eerste kuil leverde slechts wat gemiste aanbeten en afgebeten staartjes op, maar op de tweede kwam de visserij beter voor de dag.

Een persoon die een vis vasthoudt op een boot in een watermassa. Ze dragen een zonnebril, een pet en een groene jas. De lucht is gedeeltelijk bewolkt.
Precies op de magische grens!

BAARZEN!

Op die stek krijg ik al voor mijn shad de bodem bereikt heeft een aanbeet, en een leuke baars blijkt de boosdoener. Na het terugzetten laat ik mijn shad weer zakken, en ook nu wordt deze weer door een zelfde formaat baars gegrepen. Jos krijgt ondertussen ook een paar aanbeten, maar deze worden gemist. Op het scherm van de Livescope zie ik het wemelen van het leven bij de bodem, en het loopt lekker door met de aanbeten van baarzen. Maar waar is die snoekbaars nou? Uiteindelijk slaat Jos dan toch vast op een kleine snoekbaars, en dat haalt de druk van de ketel op deze best wel taaie visdag. Met vier soorten roofvis; meerval, snoekbaars, snoek en baars hebben we een mooi palet aan rovers kunnen verschalken, ondanks dat het vandaag moeilijk was! Maar veel waardevoller is het inkijkje dat me is gegund in het leven waar ik ooit ook zo wanhopig naar verlangde: het leven van een gevierd DJ. Het blijkt in de praktijk een extreem hectisch leven waar je echt geschikt voor moet zijn. Want het behelst niet alleen maar plaatjes draaien, maar ook het organiseren van feesten, het regelen en opbouwen van apparatuur, netwerken, samenwerken met collega’s, reizen en het bedenken van nieuwe concepten en tracks. Het lijkt me een extreem uitdagend, maar ook best wel uitputtend bestaan! Maar gezien het behoorlijk hoge energieniveau dat Jos ook vandaag laat zien, samen met zijn ontwapenende waterval aan woorden die letterlijk alle kanten op gaan herken ik in hem het creatieve beest dat ik zelf ook ben. Dat komt dus wel goed..

Dankjewel Jos dat ik vandaag een stukje in jouw leven mocht meelopen!

Een persoon houdt een vis met puntige vinnen vast op een boot, met een bewolkte lucht en water op de achtergrond.