www.viswereld.nl

Voor en Door vissers

Vlietlanden 2011

Vlietanden 09-09-2011 tot 16-09-2011

Verleden jaar onze beide hondjes inlaten laten slapen, dus het besluit om dit jaar op vakantie te gaan was zo genomen.

Maar waar gaan we naar toe, buitenland voor een zon vakantie of buitenland voor een vis vakantie.

Na lang wikken en wegen hebben we besloten om toch maar in Nederland te blijven en naar de Vlietlanden te gaan in Wervershoof. We waren daar al vaker geweest en we wisten wat ons te wachten stond, op het gebied van vissen in de polder daar.

In Maart werd de vakantie al geboekt, zodat we al maanden naar deze vakantie konden uit kijken.

Vrijdag 9 September was het eindelijk zover, we konden richting Wervershoof. De reis verliep voorspoedig geen files dus ruim op tijd stonden wij aan de receptie van de Vlietlanden. Tot onze verbazing konden we gelijk de borg betalen en richting het huisje gaan.

Bij het huisje bekijken we alles op ons gemak, en de spullen worden uitgeladen en opgeruimd.

huisje
Na het opruimen van de spullen bekijken de visplek voor de deur eens goed, dat word een hele drukke bedoeling deze week. Onze linker buurman is ook een fanatiek visser, net zoals onze rechter buurman . Maar met een beetje overleg kan iedereen wel vissen, ons voordeel is toch wel dat we overdag daar niet vissen. Het zal hoofdzakelijk in de avond wezen met een doodaas hengel.

Traditie getrouw als we daar komen, word er altijd eerst een paar worpen gemaakt met een spinner.

vissen
Dat levert de tweede worp al de eerste roofvis van deze vakantie op, een klein baars is voor de ondex spinner gegaan.

baars

De rest van de vrijdag word een beetje besteed aan het relaxen en proberen mooie voorns te vangen vanaf de steiger voor de deur. Al vrij vlot hebben we een aantal mooie voorns die later deze week als doodaas mogen dienen in de avond uren.

voorn

Zaterdag 10-09-2011

Vandaag de wateren rondom het park verkent met een baars hengel, het werden taaie uurtjes. We wisten 4 baazen te vangen, en met een aantal lossers en missers een taaie dag. In de avond uren is het er niet van gekomen om te doodazen.

In de avond gaat het aardig te keer met onweer , regen en wind. We hebben er geprobeerd om er foto's en filmpjes van te maken. Het was ongelofelijk hoe de lucht achter elkaar werd werd verlict daar de bliksem.

onweer

Zondag 11-09-2011

Vandaag stond er een ritje naar Medenblik op de planning, we gingen achter de baarzen aan in havens van Medenblik. Ook dit bleek vandaag niet makkelijk te wezen.

Al vrij snel lost Grietha 2 baarzen, en dan duurt het weer een tijdje eer dat we aanbeten krijgen. En dan op 1 plek ligt een schooltje baarzen en daar weet ik er 3 te vangen. Na dat we alles hebben we afgevist besluiten we nog even de polder in te gaan. We gaan gewoon rijden en we zien wel wat we tegen komen.

baars

Een paar dorpen verder komen we een mooi polderwater tegen, weet ik al vrij snel een aanbeet uit te lokken van een snoek. Vrijwel direct lost deze snoek zich ook weer, maar vrij vlot een aanbeet op een onbekend water doet altijd goed.

polder

Iets verder op weer een aanbeet, deze 60er is vol voor de BBZ gegaan, na het nodige knipwerk mag dit snoekje gelijk weer zwemmen. We weten nog 2 aanbeten uit te lokken op dit water maar we vangen helaas niks meer.

We vissen nog een ander polderwater af, maar hier haken we niks meer en we besluiten richting het park te gaan.

Maandag 12-09-2011

Gisteravond heeft John google maps afgespeurd op zoek naar wat leuke stekken in de omgeving. Adressen genoteerd zodat we vanmorgen TomTom konden instellen op weg naar die plekken.

Vanmorgen waren we zoals te doen gebruikelijk is in de vakantie vroeg wakker. Na de nodige koffie was het tijd om te vertrekken. Tomtom bracht ons vlot naar de eerste plek. Mooie polderslootjes die ook nog eens goed te bevissen waren.

polder

Het duurde niet lang eer ik al de eerste misser had. De snoek kwam nog twee keer kijken maar liet zich daarna niet meer zien. Een hele tijd erna was het dan John die de eerste snoek aan de kant bracht. Deze zat weer lastig gehaakt en mocht ook meteen weer zwemmen. Een eind verder had John al weer een hanger. Weer op de bbz.

De wind speelde mij wel parten. Mooi een baitje binnen jerken was geen doen. Ingooien ging ook moeizaam doordat de wind de baits optilden en ergens anders lieten vallen dan ik in mijn gedachten had. Gelukkig bleef de regen uit.

Een stuk verder was het weer een snoek die John's baitje niet te versmaden vond en stevig zijn tanden er in had gezet.

snoek

Ook al vond John dat het mijn beurt was, ik heb na die allereerste aan beet helemaal niets meer gezien.

Nadat we het water helemaal hadden afgevist was het tid voor de volgende stek. Helaas zag dat er op google maps goed uit, maar de praktijk liet zien dat het niet bevisbaar water was.

Dan door naar de derde plek. Ook hier een tegenvaller.

polder

Dan maar een hapje bij de snackbar en verder kijken. Nou dat verder kijken hebben we gedaan in de hengelsportzaak. Inmiddels is de wind nog meer aangetrokken en miezert het. Tijd om naar het huisje te gaan.

Dinsdag 13-09-2011

Vandaag door de enorme wind maar in de uurt van het park gebleven, al vrij snel weet ik een klein snoekje te haken op de BBZ tussen de waterplanten. En vrij vlot melden zich ook nummer 2 voor vandaag.

snoek

Vele stukken polder werden nog afgevist waar we in het verleden goed beet hadden gehad en gevangen, op deze stukken waren ze helaas niet thuis vandaag.

We konden nog 1 stuk water afvissen, al vrij snel haak ik hier de grootste van deze week, een mooie snoek van 88cm heeft de BBZ gegrepen. Na een mooie dril kan ik haar landen, ze zit net gehaakt. Foto momentje en ze mag weer zwemmen.

release

Na deze snoek vissen we vol goede moed verder, op een steil stuk verstap ik me eigen en glij uit. En voor het ik weet heb ik een laars vol water, dus eerst even richting het huisje. Droge kleren en laarzen aan en we gaan weer op pad, we passeren de Ontspannerij op het park en we besluiten eerst maar even een uitsmijter te scoren en dan weer verder te vissen.

Na het eten weer veel waters afgevist, verder dan 2 aanbeten komen we niet. Het is genoeg geweest voor vandaag we stoppen ermee.

Woensdag 14-09-2011

Vandaag heel veel waters afgevist, maar we konden maar 1 conclusie trekken een keiharde blank vandaag.

Na 6 uurtjes vissen besluiten we de lokale hengelsportzaak met een bezoek te vereren en is te kijken wat ze allemaal te koop hebben. We besluiten daar om 2 Spro Rappers te kopen en die vanavond op een klein polderwater is uit te proberen.

Binnen 20 worpen parkeer ik mijn Rapper al op de bodem, Grietha daar in tegen blijft stug doorvissen met de Rapper maar weet helaas niks te vangen. Zelf knoop ik de BBZ weer aan de onderlijn en vrij snel weet ik een snoekje van 59cm te haken.

snoek

Het begint al een beetje te schemeren en we besluiten weer richting park te gaan, Grietha neemt nog een sfeerfoto en dan lopen we op ons gemak terug.

sfeer

Donderdag 15-09-2011

Vandaag weer een paar uur gevist op een nieuw stuk polder water. Al snel kwam de eerste aanbeet en die was voor Grietha, eindelijk bleef de eerste voor haar hangen. Een mooie snoekje van een cm 60 was voor even de hare, deze werd in het water losgetikt er zal er nog wel 1 volgen.

Niet veel later weet ik zelf ook de eerste van de dag tussen de lelies vandaan halen, met 60cm ook een mooie snoek. Vrijwel gelijk daarna haakt Grietha haar tweede snoek van de dag, een snoek met een mooie tekening. Een echte foto snoek maar helaas, deze was vol voor de Rapper gegaan dus snel onthaken/knippen en deze mag gelijk weer zwemmen.

Op het laatste stuk van dit water los ik nog een snoek, en we lopen verder naar een ander stuk polder. Daar aangekomen haak ik op de eerste worp haak ik wederom een mooie 60er ook deze mag zonder foto weer zwemmen.

Na deze snoek vissen nog vele mooie stukken polderwater af, missen hier en daar nog een snoek. Maar we weten niks meer te haken helaas. Tegen de klok van 14:00 uur is het genoeg we gaan terug naar het park.

Met 11 snoeken en 7 baarzen misschien geen wereld vangsten, maar we hebben het waanzinnig naar ons zin gehad. Maar vooral heel veel mooie en goede poldersloten gezien en nog lang niet alles afgevist.

Hier onder nog een paar sfeerplaatjes van vaste bezoekers, bij ons in de tuin of aan de steiger. De eenden en de zwanen kwamen bij elke dag even een broodje scoren. En de kat die kwam gewoon een kroel halen. Groetjes John & Grietha

zwanen

sfeer

kroel kat

eenden

knuckle head doet het nog