www.viswereld.nl

Voor en Door vissers

De beleving van het vissen op roofvis.

snoek

Roofvissen ben ik gaan doen door mijn vriend.

Van fanatiek karpervissen is hij omgeschakeld naar het vissen op roofvis.

Hij heeft me enthousiast gemaakt omdat het 2 dingen combineerde.

Het lopen en het vissen.

In 2006 ben ik begonnen met hem mee te gaan en sindsdien ga ik vrijwel altijd mee.

Samen trekken we er op uit. Of lopend langs de waterkant of samen met de boot trollend of vanuit de boot werpend om de roofvis te verleiden tot een aanbeet.

In het volgende verhaal beschrijf ik op welke wijze ik vis op de verschillende roofvissoorten.

Vissen op Baars.

In de zomer vaker op baars vis, maar de wintermaanden juist weer op snoek. Het heeft beide zo zijn charme. Ik kan waanzinnig genieten van een school baarzen die achter de spinner aan gaan en dan dat ene baarsje die hem uiteindelijk te pakken krijgt. Zomers als het water helder is en er veel waterplanten staan in het water zie je vaak hele scholen baarzen zwemmen. De kunst is dan de kleine spinner (Bijvoorbeeld: Ondex 2 of een mepps 2) langs of over die school te vissen. Je ziet dan de baarsjes ge´nteresseerd volgen. Om een aanbeet uit te lokken versnel ik juist de spinner door harder binnen te draaien of door hem iets langzamer binnen te vissen.

baars

Voor het baarsvissen heb ik een Shimano Catana CX 180cm 3-14 gr, hiermee vis ik kleine spinners zoals de ondex 2, kleine shadjes. De kleine shadjes lijken vaak op kleine visjes. Ik zorg er wel voor dat het shadjes zijn met een beweeglijke staart die in het water heen en weer wiebelt. Deze shadjes van ongeveer 3 cm voorzie ik van een loodkopje van ongeveer 3 gram. Doordat het loodkopje het shadje gewicht geeft is deze dieper te vissen. Na het ingooien laat je het shadje afzinken. Met korte rukjes vis je hem dan binnen zodat het net lijkt alsof het shadje door het water huppelt. Ook hier kan je verschillende snelheden hanteren om een aanbeet uit te lokken.

poldervissen

Grotere shads kan je op dezelfde manier gebruiken om de snoek te vangen. Hiervoor gebruik ik dan wel een zwaardere loodkop van ongeveer 11 gram. Als extra voorzie ik de shad van een stinger, dat is een kort onderlijntje met een dreg. De dreg prik je losjes vast bij de staart.. Op die manier wordt de kans op het haken groter.

Trollen vanuit de boot.

Sinds een paar jaar hebben we een boot, voorzien van een eenvoudige dieptemeter en een 6pk motor. We vissen niet op een rivier, maar op binnenmeren. De maximumsnelheid daar is vaak 6km per uur. Hoewel mijn vriend vaak achterin de boot zit en de motor bediend kan ik ook varen. Samen bepalen we welke kant we het eerst afvaren. Voor het trollen gebruik ik een shimano spinhengel van 240cm. Mijn favoriete aas daarbij is wel de aruku shad. Verder gebruik ik diepduikende kleine plugjes om de baars te verleiden maar ook snoek is daar soms wel dol op. Tijdens het trollen wordt er gelet op de wind. Waar komen de aanbeten, is dat de luwe kant of juist de woelige kant. Bij welke snelheid krijgen we de aanbeten. Komen de aanbeten juist vanuit het midden van het water of juist vanuit de rietkanten. Die gegevens worden tijdens het trollen gebruikt om zo toch een vis te vangen. Ook de waterkleur speelt hierbij een rol. In sommige periode van het jaar kan het water op een gedeelte van het meer erg troebel zijn. Die kant laten we dan meestal links liggen. De dieptemeter wordt meestal gebruikt om te zien waar de scholen witvis is. We hopen dan dat de snoek er onder of in de buurt ligt. Baars komt meestal uit de rietkanten, hoewel de grotere baarzen ook wel in het midden te vangen zijn.

Mijn meest bijzondere ervaring was het vangen van mijn eerste metersnoek. Die ving ik trollend vanuit de boot. Die dag waren we nog niet eens zo lang aan het trollen toen ik plotseling een tik op mijn hengel kreeg. Ik vis die dag ook met de aruka shad en er waren al flinke tikken op geweest, maar niets was blijven hangen tot dat moment. Na die tik een flinke run, de vis pakt flink wat lijn en spurt er vandoor. Ik roep al: "Vals gehaakte brasem" naar mijn vriend, maar die is niet overtuigd. De vis vecht flink, doordat ze onder water blijft krijg ik niets te zien. Het bonken op de top doet me ook al denken aan snoek. Het lukt maar moeizaam om de vis bij de boot te krijgen. Na verschillende pogingen om deze vis bij de boot te krijgen zien we voor het eerst een schim. "Wow"! Ik weet niets anders uit te brengen. Het kost flink wat tijd om de vis zover te krijgen dat deze met behulp van de solution (dat is een speciaal net, zie de bijgevoegde foto waarop een snoek wordt geland met dit net) geland kan worden.

solution klaar voor gebruik

Beduusd zit ik op de stoel en het meetlint wordt uitgerold en langs de vis gehouden. 108cm. Een nieuw PR voor mij en ook mijn eerste metersnoek. Dit nieuws wordt gedeeld met collega vissers.

pr 108cm

Vervolgens vissen we door. Een paar uur erna ving ik mijn tweede metersnoek. Ik heb voor dat moment al enige tikken gehad op de arukushad en zat dus extra scherp in de boot. Zo opeens weer een hanger. Ditmaal geen lange run, maar flinke bonken op de top. We lagen in een relatief smal gedeelte dus was het goed manoeuvreren met de hengel om de vis te sturen. Vooral niet het riet in. Bij het onder de boot doorzwemmen, de hengeltop diep en laag houden. Deze vis mag niet worden verspeeld. Ook deze snoek komt met de solution aan boord en ik hoor mijn vriend zeggen: "Net wel, net geen meter". Het meetlat gaat over de meter. 101cm. 2 metersnoeken op een en dezelfde dag. Ik zat nog na te stuiteren van de eerste en nu weet ik helemaal niet hoe ik het heb. Dat was zo onwerkelijk. 4 jaar vissen had ik er over gedaan voor de eerste en dan vang ik de tweede dezelfde dag.

101cm

Vanuit de boot werpen we zomers als de waterplanten hoog staan de kantjes af. In alle rust sta je dan in de boot en werp ik het kunstaas over de waterplanten en haal ik het binnen. Ook onder boven het water hangende struiken of bomen probeer ik het kunstaas te krijgen. Vaak liggen vissen hieronder en door deze plekken op die manier af te vissen haal je ze er als het ware er onderuit. Met het trollen vaar je er toch op een grotere afstand langs.

Vissen met jerkbaits:

Aangestoken door mijn vriend heb ik na eerst lichte jerkbaits met een spinhengel te hebben gevist, ook een jerkbaithengel aangeschaft. In eerste instantie met een grote ronde reel van ABU, maar ik heb kleine handen. Vrij snel ben ik overgeschakeld op de druppelvormige reel omdat deze voor mij beter te bedienen is. Na verschillende hengels te hebben gehad vis ik nu met de Savage Gear Butch light, 205cm, 20-50 gr, hiermee vis ik kleine jerkbaits zoals de hoker, mini Darter, BBZ, Rapper, etc. De hengel is voorzien van een Revo Toro reel.

vangst op de hoker

De keuze van het materiaal is door ervaring gekomen. Als je regelmatig langs de waterkant staat merk je gauw genoeg wat wel of niet bevalt. Met bijvoorbeeld een hengel van 2,40 meter zat ik steeds met de hengeltop in het water. Ook het gewicht van een hengel speelt mee bij de keuze. Het vele vissen belast je armen. Om weer een tennisarm te voorkomen vis ik met lichter materiaal dan mijn vriend. De keuze voor lijnen en onderlijnen bepaald mijn vriend. We vissen met powerpro lijnen. De zwaarte ervan hangt af van de vissoort. Voor het baarsvissen gebruiken we 8lb. Voor het snoekvissen 20lb.

Het water wat ik bevis zijn polderslootjes in mijn omgeving. Daarnaast zijn er woonwijken die gebouwd zijn rond allerlei slootjes onder het mom van wonen aan het water. Tijdens het vissen let ik op bruggen, duikers, waterplanten. Op de een of andere manier geeft een kale bak water mij geen vertrouwen. Grotere stukken water vis ik meestal dieper af. Ik laat het aas eerst een aantal seconden afzinken voor ik begin met binnendraaien. Vaak staat de zinksnelheid van een aasje op de verpakking op die manier kan je achterhalen hoeveel seconden je moet tellen om het aas op een bepaalde diepte te krijgen.

samen met john in de polder

Het jerkbaiten doe ik eigenlijk het hele jaar door, behalve in de zomer als de temperaturen te hoog zijn. Het vissen op deze wijze heeft wel mijn voorkeur, omdat je vaak aanbeten ziet aankomen. De keuze voor een bepaalde jerkbait laat ik afhangen van de situatie. Is het water ondiep of staan de waterplanten tot vlakbij het oppervlak, dan ga ik voor de drijvende jerkbait, die vlak onder het oppervlak wordt gevist. Is het water diep en is het koud dan kies ik een zinkende jerkbait om toch op diepte te vissen. Over het algemeen vis ik met jerkbaits van het type glyder. Door vanuit de pols de hengel steeds een tikje te geven tijdens het binnendraaien schiet deze van links naar rechts. Sinds deze zomer vis ik met de rapper, een glyder met ratel. Deze is licht, eenvoudig binnen te tikken en een vanger. Ondanks dat ik zo mijn vaste aasjes heb, probeer ik ook wel met nieuwe aasjes te vissen zoals hybrides. Deze hebben een onvoorspelbare actie. Bij de een tik schiet die naar onder of naar boven of naar links of rechts. De hybrides zijn ook zonder tikken binnen te draaien. Vaak las ik momentjes in waar het aas stil hangt in het water. Juist omdat op dat moment de vis vaak tot een aanval overgaat.

Ervaringen en ervaringen delen.

Na het weekend deel ik mijn ervaringen met collega's. Enkelen zijn vissers, maar dan weer niet op de roofvis. Verder hebben we onze eigen website met forum (viswereld.nl) waar ervaringen worden gedeeld. Er wordt over alles wat met vissen te maken heeft gepraat. Op het forum gaat het niet alleen over roofvissen, maar komt alles aanbod, hoewel het roofvis gedeelte het zwaarst vertegenwoordigt is. De sfeer op het forum is gezellig en er is ruimte voor serieuze zaken, zoals het bespreken van aasjes, onderlijnen, lijnen, vangsten, technieken, etc. Er is een forumlid die zijn eigen boot aan het bouwen is. Dit wordt stap voor stap beschreven. Ook het vervangen van een traileras wordt beschreven. Dat mensen zich bezighouden met dat soort zaken is bewonderenswaardig maar ook zeer informatief. Daarnaast is er ook ruimte voor niet serieuze zaken, geintjes moeten kunnen.

Vissen is voor mij vooral genieten. Genieten van aanbeten van baars of snoek, maar ook als een aasje gevolgd wordt. Ik zie zo af en toe ook wel eens en karper achter mijn aas aankomen. Dan sta je wel te kijken. Naast in het water kijken, kijk ik vaak om me heen. Er valt zo veel te zien als je buiten bent. Vogels, padjes, wolkenluchten.

winter vissen

Het is fantastisch om mee te maken dat voor je voeten of vlak onder de kant de vis opeens te voorschijn komt en in een flits je aas grijpt. In het begin bleef ik verstijfd staan, maar inmiddels ben ik er op voorbereid. Vaak laat ik het aasje ongeveer een meter voor de kant stilvallen. Als er een vis een aanval in gedachten heeft dan heb ik nog genoeg lijn om dit op te vangen.

Als een snoek je aas volgt maar niet toe hapt vraag ik me af: Waarom pakt zo'n snoek het aas niet? Doe ik iets fout of heeft hij net zijn buik vol en is hij alleen maar nieuwsgierig naar wat voor een raar ding daar door het water gaat?

Liep ik eerst dagen te blanken, tegenwoordig vang ik toch regelmatig mijn visje. En bijna elke keer krijg ik wel te maken met missers of lossers. Op de "blankdagen" vroeg ik me wel eens vertwijfeld af: "Wat doe ik verkeerd"? Nu met lossers of missers probeer ik te begrijpen waarom gelost of gemist wordt. Bij missers is het vaak dat je ziet dat de vis het aas totaal verkeerd inschat, grijp ze net ernaast. Of maak ik juist een actie omdat ik niet in de gaten heb dat de vis onderweg is en draait de jerkbait net voor de bek weg dankzij mijn ruk. Als een snoek zo happig is dan is het meteen weer inwerpen en alsnog proberen de snoek te haken. Bij lossers probeer ik ook te kijken waarom dat gebeurd. Waarom zat de haak niet goed? Ik heb met het vissen van een toad wel meegemaakt dat de snoek de toad in de bek geklemd had zitten zonder dat deze gehaakt was. Tja, als de snoek dan zijn bek opendoet is het jammer en zwemt voor je neus de diepte weer in. Ook komt dit wel voor tijdens het jerkbait vissen. Bij het binnendraaien zie je al dat de vis niet gehaakt is, daar doe je dan niets aan, alleen maar hopen dat je de vis nog kan landen. Daarnaast vis ik vrijwel altijd met plat geknepen weerhaken. Wellicht dat daardoor een vis makkelijker lost. Als de vis echter goed gehaakt zit dan wordt deze vaak ook geland. De reden om met plat geknepen weerhaken te vissen is de ervaring dat het kunstaas waarmee ik vis vaak vol wordt gegrepen. Een mini darter past met gemak in de bek van een snoek van 70cm. Onthaken is eenvoudiger met plat geknepen weerhaken. Overigens gaat standaard ook een kniptang mee als ik op pad ga. Dat is onmisbaar. Ook een doosje extra dreggen gaat mee. Een kapot geknipte dreg kan dan meteen worden vervangen.

Als een vis is gevangen dan wordt deze meestal geland door mijn vriend. Al tijdens de dril kijken we goed waar de dreggen zitten. Tijdens het landen wordt de kieuwgreep vaak gebruikt, kleinere vissen worden in de nek gepakt.

eerste snoekbaars

Een droomvissen zijn: een grote snoekbaars, een baars groter dan 40cm en een grote roofblei. Dromen over buitenlandse vistrips doen ik ook wel. Ooit nog eens naar Zweden, Noorwegen of Ierland gaan staat wel op een wenslijstje. Aan de andere kant zien we vaak op stekken in Nederland vissen zwemmen waarvoor anderen naar het buitenland gaan. Op die plekken zien we nooit andere vissers. Voorlopig kunnen wij in Nederland nog op veel plaatsen terecht en die plekken vissen we ook af.