www.viswereld.nl

Voor en Door vissers

Zondag 31-10-2010

snoek

Vanmorgen ging de wekker al weer op tijd.

We hadden het plan opgevat om op de Bosdijk poolshoogte te gaan nemen. Over 2 weken is er de kantvisdag maar hoe zou het zijn met de waterplanten?

Van vorige forumdagen wisten we dat de dag niet te vroeg gehouden moest worden vanwege de plantengroei.

Vandaag zou onze laatste kans zijn met volgende week de forumdag in Maurik.

Na het gebruikelijke ochtenritueel zaten we om half zeven in de auto op weg naar de Bosdijk.

Onderweg regende het al volop en de ruitenwissers zijn eigenlijk niet uit geweest.

Op de Bosdijk was het nog niet zo hard aan het regenen, het omkleden verliep redelijk droog. En snel konden we vissen. Ik had vrij snel een volgertje maar verder was het erg rustig. Het leek wel of de vis geen zin had in bijten. Maar op een gegeven moment was het toch raak. John had eerst een losser en een eind verderop een echte hangen. Een flinke snoek had de Hot Tjillie helemaal verstopt in zijn bek.

snoek 96cm

Hierna bleef het rustig, terwijl John al aan de koffie ging had ik nog een volger. Balend ging ik ook maar een bakkie doen, de volger liet zich niet meer zien. Na de koffie gingen we weer op pad. Dit keer een andere kant op.

Jagende snoek zagen we volop, maar ze wilden niet hangen. Op een gegven moment had ik eindelijk beet, maar mijn toad was zo voorzichtig gegrepen dat bij het aanslaan de toad uit de bek ging en ik kon zien dat een mooie 80'er snoek weer de waterplanten indook. Vol goede moed, want we hadden weer snoek gezien vistten we nog meer water af. Op een gegeven moment waren we terug bij de auto. Tijd voor een broodje en een bakkie soep.

Tijd voor erwtensoep

Het was tijd voor verandering. De spinhengel en spinners kwamen te voorschijn en de jerkbaithengels bleven achter. John begon met de ondex, maar ik had nog een streamer aan de spinhengel hangen en ben daarmee begonnen. Maar niet voor lang. John ving op zijn spinner een snoekje van een cm of 55. Deze was zo vol voor de spinner gegaan dat deze via de kieuw teruggehaald moest worden. Het snoekje mocht snel daarna weer zwemmen. Tijd voor mij om ook de spinner er aan te hangen. En ja hoor, 2e worp, een beuk op de spinhengel en hangen. Hé, hé, eindelijk ook een vis voor mij.

snoek 73cm

Dat geeft weer nieuwe zin. 2 vissen binnen 10 minuten. Zuden we eindelijk met het juiste aas vissen?

Nou niet echt dus want hierna bleef het weer verbazend rustig in het water. Wel zagen we in een boom nog kunstaas hangen, wachtend op kunstaas verzamelaar Dennis (Dizz). John zag nog wel snoek maar wist ze niet te vangen, ik zag helemaal niets. John riep in een hoekje nog voor de gein: hanger . . . maar hij had zijn spinner nog niet eens in het water gegooid. Niet veel later had hij echt een hanger. Gelukkig zat deze niet zo rot gehaakt zodat deze op de foto ging:

snoek 63cm

Hierna hebben we nog wat doorgevist maar eigenlijk hadden we het wel gehad. De jassen en kleren waren flink opgedroogd en het zag er naar uit dat het weer zou gaan regenen. Dat lieten we maar niet over ons heen komen. Dus omkleden en nog even wat drinken om vervolgens op weg naar huis te gaan.