www.viswereld.nl

Voor en Door vissers

Seizoens afsluiting

snoek

John en ik hebben ondanks de schuur perikelen besloten om deze laatste dag dat het mogelijk is te gaan vissen. John wilde de deze week aangeschafte druppel het water laten voelen en ik wilde het aantal gevangen vissen nog wat verder opvoeren. De schuur staat er volgende week ook nog wel, dus de keuze was snel gemaakt.

John stelde zoals altijd een doosje kunstaas samen, terwijl ik gewoon met de standaard aasjes op pad zou gaan. De inhoud van het doosje ziet er al weken hetzelfde uit en dat werkt, ik blank maar zelden tegenwoordig. We gingen er van uit dat de vissen nu de paai wel achter zich hadden gelaten. 3 weken geleden waren ze volop aan het paaien en dan heeft vissen geen zin. De keuze voor waar we zouden gaan vissen hadden we ook al snel gemaakt. Dus toen we gisteren wakker waren konden we snel de auto inpakken. Voor de verandering gingen we eens vroeg weg, dus had ik brood gesmeerd voor onderweg. Nadat alles was ingepakt konden we op weg.

Ter plaatse aangekomen besloten we toch nog even door te rijden en ergens anders te vissen. Dus toen we aangekomen waren op de plek waar we wilden vissen, konden de jassen en laarzen aan. Het kunstaas aan de speld en we konden op pad. John had al vrij snel de eerste misser.

Vervolgens bleef het een tijd stil. Grote stukken water konden we overslaan was de conclusie na een poos gevist te hebben. In de kleinere sloten kregen we aanbeten, die we losten of misten.

Bij een brug aangekomen vist john zijn druppel strak langs de brug. Bij een peiler komt een grote vis naar boven maar mist de druppel volledeig. John probeert het nog een paar keer. Ik zie ondertussen een meter of vijf voor de brug leven in het water komen. Kleine aasvisjes springen.

Terwijl John het voor gezien houd en naar de andere kant van de brug gaat, gooi ik de twistglyde achter het springende speldaas. Na een paar worpen is het hangen. Een flinke snoek heeft de twistglyde zo gegrepen dat deze helemaal in zijn bek is verdwenen. De snoek springt tijdens de dril diverse keren uit het water. John komt vrij snel aan gelopen en zo kan de snoek worden geland en onthaakt.

80er

Tijdens het onthaken spuugde de snoek veel aasvis uit. Het gras lag er vol mee. Ter vergelijking heb ik de twistglyde er tussen gelegd.

speldaas en kunstaas

Hierna zijn we weer verder gelopen en visten vol goede moed verder. John miste vervolgens weer een snoek, of eigenlijk de snoek miste het aas van John want hij dook er pal achter langs.

Een stuk verder los ik een snoek. De snoek was zo wild en zwom langs een rietstengel waaraan de twistglyde bleef hangen en de snoek zichzelf kon lossen. Weer een stuk verder mis ik een snoek en heb ik even later een volger.

Eindelijk lijkt John ook een hanger te hebben, maar ook deze weet zich te lossen. Op een punt waar we moeten kiezen wat we doen besluiten we de gekozen weg te door te volgen: Kleine sloten afvissen aangezien we daar beet hebben. Dit besluit zorgt dat we steeds actie hebben, het zijn dan wel missers en lossers, maar snoek zien we volop.

Het is zo'n sloot waarin John dan eindelijk de eerste hanger heeft op zijn druppel. Een mooie snoek wordt geland en mag op de foto.

70er

Aangezien op deze plek de vouwen uit de broek worden geblazen besluiten we weer de beschutting op te zoeken. Hier heeft John ook weer een hanger, blij dat hij is met de eerste krassen op de roze druppel. Een eind verder heb ik ook een hanger, deze wordt losgetikt bij de kant. Zo lopen we ondertussen richting de auto. In elke sloot waar we vissen hebben we aanbeten. John weet nog een snoek te vangen, bij mij lossen of missen ze het aas.

Het was qua actie een erg leuke dag om het seizoen af te sluiten. Aan de andere kant waren ze zo los, dat het jammer is dat we voorlopig niet meer met kunstaas mogen vissen.