www.viswereld.nl

Voor en Door vissers

Een nieuw pr

snoek

Het was zo'n dag dat alles wat mis kan gaan ook mis ging. Tot zover de introductie over deze dag, die achteraf een heel bijzondere dag is geworden.

Vanmorgen zijn we niet al te vroeg op pad gegaan. John had zijn lichte santa krak voorzien van een Revo waarop whiplash was gespoeld. Onderweg naar het beoogde viswater besloten we eerst een andere plek aan te doen. Daar begon ik met de zware spinhengel. John met de santa krak. John's heilig vertrouwen in de toad was volop aanwezig dus die begon daarmee. Ik had mijn dubbelbladige spinner er aan. En dat was een goede keus. Ik had al vrij snel een volger. Onder een bruggetje iets verder had John een losser. Een stuk verder had ik bij een waterinlaat een vreemde ervaring. Bij het binnen draaien van de spinner zie ik ongeveer 2 meter uit de kant hoe een snoekje de spinner mist en een volgende snoekje de spinner ook niet pakt. Het was net alsof ze achter elkaar aan zwommen.

Een stuk verder heb ik dan een hanger. Terwijl ik binnen draai zie ik dat er een mooie baars aan de dreg hangt. John loopt al een heel stuk voor me en ik moet een paar keer flink roepen dat ik een mooie baars heb eer hij bij mij komt. De baars is wel een foto momentje waard.

baars

John schakelt nu ook maar over op de dubbelbladige spinner. Ik doe het rustig aan en na een tijdje begin ik weer in te gooien. 1e worp: Volger. 2e worp: Hanger(tje). Een klein snoekje heeft de spinner gepakt en omdat hij de eerste is van het nieuwe seizoen mag hij op de foto.

snoek

We vissen weer verder en lopen nog flink wat stukken water af. John krijgt ook steeds actie. Ook hebben we op een gegeven moment staan schuilen voor de regen. Wat gespetter is niet erg, maar als het flink regent wordt het anders. Gewend aan het mooie weer van de afgelopen dagen hadden we natuurlijk ook geen regenkleding of iets dergelijks bij ons. Toen we verder liepen zagen we de rest van onze stekken vol staan met waterplanten. Tijd om terug te gaan naar de auto en naar de stek te gaan die we in eerste instantie wilden afvissen.

Na een stukje rijden komen we daaraan en nadat we de eerste worpen hebben gemaakt kunnen we terug naar de auto. Het regent pijpestelen dus schuilen we een poosje. Hierna gaan we weer op pad. Om binnen vijf minuten weer terug te gaan naar de auto. John viste met whiplash en bij de eerste stek hadden we al de oordelen die we over deze lijn hadden gelezen besproken. Nu gooide John een jitterbug het water in en zo opeens knapt de lijn. Het taalgebruik van John zal ik maar even niet herhalen. Gelukkig kan hij het aasje redden door het aan de lijn terug te trekken. Nadat alle zooi is opgeruimd besluiten we tot een wissel. John vist verder met mijn hengel en ik ga verder met mijn baarshengeltje die ook in de auto ligt.

Als we weer aan het vissen zijn vangt John dan toch zijn eerste van de dag. Deze wordt losgetikt en kan weer gaan zwemmen. Een stukje verder vang ik dan baarsje nummer 2. Op een gegeven moment staat John op mij te wachten. Als ik bij hem ben krijg ik aanwijzingen. Gooi je spinner tussen het riet links en de waterplanten rechts, daar zit een snoekje. Dus ik gooien. Na enkel worpen zie ik iets wegschieten en ik denk, nog maar eens proberen. Bij het binnen draaien is de spinner gegrepen door een mooie baars. Deze is erg gulzig.

gulzig

Na het onthaken kan deze dan ook nog een keer op de foto:

baars

Vervolgens lopen we weer verder en vissen het water af. Op een gegeven moment kiezen we ervoor om naar links te gaan zodat we een mooi rondje hebben gedaan als we weer bij de auto zullen eindigen. Hier vang ik nog een klein baarsje. Het gaat om en om groot klein, groot, klein.

Dan komen we bij een brug en daar is een snoek zo brutaal dat deze een poot van de toad heeft afgesnoept. John balen. De snoek vond het hapje niet lekker want die liet zicht niet meer zien. Bij een andere brug gooit John de toad onder de brug en ja hoor. Meteen klapt er een snoek vol op.

snoek

Dan lopen we nog een laatste stuk af waar ik wel volgers heb en John nog een flinke snoek ziet zwemmen. Deze laat zich niet vangen en zo komen we terug bij de auto.

Aangezien we nog tijd zat hebben besluiten we om nog een plek af te vissen. Met de auto rijden we er naar toe. Auto geparkeerd, hengels weer gepakt en we kunnen weer. Het eerste water hebben na een korte plaspauze afgevist, zonder resultaat.

Het volgende water wordt afgevist zonder dat we snoek of baars zien. Vervolgens komen we op een stuk met bijzonder schuine kanten. Ik gooi in en meteen heb ik een erg gulzig baarsje aan de spinner hanger. De dreg zit helemaal in zijn muil(tje) en het kost wat moeite om deze terug te krijgen. Ik probeer op dezelfde plek nog meer baarsjes te vangen maar dat gaat niet.

John is ondertussen al een stuk voor mij en ik besluit naar hem toe te lopen, als ik bij hem ben zegt hij: we gaan terug, deze kant is te erg. Dus lopen we samen terug richting de normale kant, maar John kan zich niet inhouden en gooit de toad nog even in een open plekkie tussen de waterplanten. Daar is het Hap, Slik, weg voor de toad. Een enorme muil heeft de toad gepakt en ik zeg tegen mijzelf: Dat is er weer een....

John staat ondertussen met een flinke kromme hengel. De snoek geeft zich niet zo maar gewonnen en ik weet al, John laat deze niet meer gaan. Na enige tijd lukt het om de snoek bij de kant te krijgen en kan John zijn hand in de kieuw zetten. De snoek spartelt nog even flink tegen, waardoor John zijn hand weer aardig open ligt.

Met enig klauterwerk is de snoek op kant en kan deze worden onthaakt. Dan komt het belangrijke moment. De meetlat gaat erlangs. Dit keer stopt het niet bij 1 meter, ook niet bij het oude PR van John 108 cm. Nee, de staart van de snoek houdt op bij 113 cm. Een nieuw PR voor John. Dit moet worden vastgelegd. Foto's worden gemaakt en dan gaat deze snoek terug het water in. John en ik zitten samen op het natte gras om dit moment even te laten bezinken. Wat een dag. Vanmorgen leek het 3x nix te worden met de regen en lijnbreuk en dan heb je zo een snoek van 113cm gezien. Hierna besluiten we om te stoppen. Het is mooi geweest, we gaan naar huis. Bier staat koud om dit moment te vieren.

Onderweg naar huis hebben we genoeg na te praten.