www.viswereld.nl

Voor en Door vissers

Onbekend water

John en ik zijn vandaag met Ies en Hans op pad geweest. Ies had vorige week nieuw water ontdekt en was razend enthousiast erover en had gevraagd of wij vandaag meegingen. Nou dat wilden we wel. De hele week keken we uit naar deze dag maar ook naar de weersvoorspellingen. De temperaturen zouden rap onderuit gaan en ook zouden we te maken krijgen met flinke buien. We hebben zitten dubben, gaan we wel, gaan we niet. Omdat we dit jaar al zo weinig met de boot zijn weggeweest hebben we toch doorgezet.

De avond er voor stond in het teken van de voorbereidingen. Dus vanmorgen was het wakker worden, de auto inpakken en de boot ophalen en we konden gaan. Het wakker worden was geen enkel probleem, ruim op tijd stonden we naast ons bed. We waren zelfs erg vroeg bij de garage en stonden een half uur voor de afgesproken tijd al op Ies te wachten. Dus besloten we alvast naar een carpoolplaats te rijden, deze lag ook op de route van Ies en vanaf daar konden we op pad. Het scheelde Ies ook een rondje Ridderkerk. Al snel kwam Ies ook aangereden en konden we op weg naar de trailerhelling. Het ging allemaal voorspoedig en zo konden we al snel beginnen met het vissen.

De lokale visvereniging was bezig met een witviswedstrijd en laverend tussen de witvissers ving Ies al snel de eerste snoek. Niet veel verder en later had ik opeens een hanger, maar deze schoot na een paar bonken met zijn kop los. Maar nog geen 100 meter verder bleef er dan wel een snoekje hangen. Deze werd losgetikt naast de boot. Vervolgens vaarden we kilometers zonder ook maar een aanbeet. Op het keerpunt bleek dat ook Ies en Hans geen aanbeten meer hadden gehad. We gingen terug en zonder ook maar een vis te kunnen vangen kwamen we in een dorp aan. Daar bij een horeca gelegenheid kon ik even naar het toilet en Ies meerde aan bij de lokale hengelsportvereniging voor vergunningen. We schoven ook aan en gebruikten deze pauze om even een hapje te eten en op te warmen in het zonnetje.

Hierna gingen we de andere kant op. Onder een brug zag John wolken aasvis en hij besloot gauw een shadje aan de hengel te doen om te verticalen. Toen ik opkeek was hij al bezig met verticalen en terwijl ik ook probeerde een shadje aan de speld te knopen had John al een hanger. Dolblij was hij dat deze methode een mooie snoek opleverde.

snoek

We driften zo de brug nog een aantal keren af maar het bleef bij missers.

Vervolgens gingen we Ies en Hans maar achterna. Op een gegeven moment kwamen we bij een stuk waar ook wolken aasvis te zien waren op de fishfinder. Hier ving John een mooie baars.

baars 34cm

Vervolgens hebben we het nog uit geverticaalt, maar dit leverde niets op.

Inmiddels was het ook al weer tijd om richting de trailer helling te gaan. Onderweg hier naar toe ving ik ook een mooie baars.

baars 36cm

Niet veel verder voeren we langs een boot en ik dacht: hier moet toch ook snoek onderliggen en ja hoor, ik had het nog niet gedacht of boem. Hengel krom en stond ik een snoekje te drillen. Deze werd losgetikt naast de boot.

We voeren nog geen 100 meter verder en bam. Daar had John een kromme hengel. Een roofblei had zijn plug gepakt. 3 sooorten in de boot.

roofblei

Wat een maffe dag. Voor John liep niets zo als het moest. Hij heeft zitten tobben met zijn hengels en kunstaas. Lijnen in de knoop, pluggen die op plekken schoten waar hij ze niet wilde. De wind die de boot steeds op plekken blies waar we niet wilden komen. Voor mij viel de dag wel mee, behalve dan vast zitten aan van alles en nog wat en veel planten harken.

We hadden de dag eigenlijk al opgegeven en waren al blij met 1 snoek in de boot. Blij dat we hebben doorgezet en de dag uiteindelijk afsloten met 6 vissen in de boot.

Na het traileren en de boot opruimen konden we huiswaarts. Thuis stond er hutspot klaar in de koelkast. Na het opwarmen ging dat er lekker in na zo'n koude dag op het water.