www.viswereld.nl

Voor en Door vissers

Een dag op pad met visgids : Rene van den Brug

snoek

Vanwege ons 12,5 jarig samenzijn hebben wij een weekendje Lauwersoog geboekt. Uiteraard overnachten we weer op Camping Lauwersoog in de stacaravan. Nadat we donderdagavond waren aangekomen en de vrijdag ons hadden vermaakt met een bezoekje aan Kuperus in Leek was het zaterdag tijd voor een dag op stap met Visgids Rene van den Brug.

We vonden het zo spannend dat we zaterdagmorgen om vijf uur al wakker waren. De avond er voor hadden we alle spulletjes al klaar gezet dus was het alleen auto inpakken en wachten tot de slagboom omhoog zou gaan. Om kwart voor zeven hielden we het niet meer en reden we naar de uitgang van de camping. De slagboom ging omhoog toen ik er voor stond dus konden we op weg naar Esonstad waar we Rene zouden ontmoeten. We hadden om half acht afgesproken maar aangezien Lauwersoog Anjum maar een kort stukje is stonden we dus op de parkeerplaats te wachten. Al snel kwam Rene ook aangereden.

Na even een korte babbel konden we aan boord en gingen we het grote water op. Gelukkig had ik mijn pilletje tegen zeeziekte ingenomen. Op de eerste stek aangekomen was het hengels uitdelen en we konden beginnen met verticalen. Meteen kregen we instructies, hoe we het moesten doen. De uitleg was goed want al snel stond John met een kromme hengel, helaas loste de vis zodat we niet zullen weten wat er aan heeft gezeten. Dat Rene een ervaren verticaler is bleek al wel want hij was de volgende met een kromme hengel. Een mooi snoekbaarsje kwam even aan boord.

Vervolgens mistte Rene een aanbeet. Ik voelde wel tikjes maar ik was steeds te laat met aanslaan. Na een tijdje zijn we naar een andere stek gegaan. Hier hebben we niets kunnen vangen. Na een tijdje helemaal niets zijn we naar een volgende stek gegaan waar Rene vrijwel meteen weer een snoekbaars ving.

John had hier ook een hanger. Het was alleen geen vis maar een krabbetje. Deadliest Catch op het Lauwersmeer. Na een tijdje zijn we verkast naar weer een andere plek gegaan. Daar lagen we volop in de wind en golven. Het was moeilijk om contact met de bodem te houden. Rene ving hier echter zijn 3e snoekbaars.

Gelukkig zocht hij snel een andere stek op want de golven begonnen aardige koppen te krijgen. Op een stek in de luwte gingen we verder vissen. Na enige tiijd moesten de blazen worden geleegd waarvoor we even ergens aanmeerden. Vervolgens gingen we helemaal de luwte in om een poosje te trollen. Dit had sneller resultaat dan het verticalen. Al vrij snel had ik een snoek en niet veel later een 2e.

Hierna was John de gelukkige, ook hij ving eindelijk een snoek. Rene was nummer 4 die op deze plek een snoek wist te vangen. Tegen een uur of drie gingen we naar de laatste stek. Het weer was echter een stuk minder geworden.

Hadden we eerder al met buien te maken gehad, nu miezerde het behoorlijk. Toch lieten we ons niet kisten en trollend gingen we een sloot af. Verticalend gingen we terug, maar de vissen vonden het wel best zo in het water. Ze lieten zich absoluut niet verleiden om er uit te komen.

Helemaal zeiknat besloten we er maar een punt achter te zetten. Het was mooi geweest. Het was geen blank dag geworden, we hebben geleerd hoe we moeten verticalen. Het enige wat jammer was, was de wind en regen, maar dat heb je niet voor het zeggen in Nederland. We hebben een leuke ervaring gehad!

Voor vragen en of boekingen van René van den Brug, surf naar zijn website : devisgids.nl

Voor het boeken van de stacaravan op Camping Lauwersoog, surf naar : Holiday-Lauwersoog.com