www.viswereld.nl

Voor en Door vissers

Eindelijk weer vissen

snoek

Na een week werken is het eindelijk weekend en alles is inmiddels ijsvrij dus er kan weer worden gevist. Gisteravond al de nodige voorbereidingen gedaan. Het lastigste is te bepalen waar we naar toe zullen gaan.

Onze vaste stekken worden tegenwoordig dichtbevolkt met medevissers. Berichten op het andere forum en 'handige' tips met stekinfo in diverse topics zijn hier de oorzaak van. Wat dus te doen voor ons? Na lang overwegen bepalen we de plek.

John zit goed in de dagelijkse ritme dus die was weer voor dag en dauw wakker. Tegn half negen roept hij mij. Na het gebruikelijke ritueel van wakker worden met koffie pakken we de spullen. De auto wordt ingeladen en we kunnen op pad. Het is qua weer een prachtige dag wat voor de vangsten meestal niet veel goeds betekent. Vol vertrouwen begin ik de dag met de twistglyde. Al vrij snel heb ik een eerste hartverzakking te pakken. Net als ik het aas uit het water haal knalt er een snoek op. John meldt ook al een misser/volger.

Een eindje verder heb ik een eerste hanger. deze wordt bij de kant losgetikt en duikt weer naar de rustplek in het diepe. Dan blijft het stil. Als we verder lopen zien we een collega visser. Dichterbij gekomen zien we dat hij vist op witvis. Op de plekken waar we mestal wel actie hebben blijft het nu stil. We zijn al bijna terug bij de auto als ik besluit op John te gaan wachten en ondertussen een broodje te eten. Dat broodje eten wordt uitgesteld want John heeft ook een snoekje aan zijn aasje hangen. De onverwachte dingen zijn het leukst. Ook deze wordt losgetikt bij de waterrand en we besluisten naar de auto te lopen. Twrijl ik mijn broodje nuttig overleggen we wat te doen.

Het is nog vroeg dus besluiten we naar een andere stek te rijden. Daar aangekomen zeg ik nog tegen John: "ik zal nu maar niet zeggen: tik tik boem hangen want daarnet kwam er ook niets van". "Het wordt een taaie dag".

We lopen naar het water en ik vis een hoekje uit. 1e inworp: Ik tegen John zeggen"speldaas genoeg". Mijn aasje zinkt hierdoor want praten en binnendraaien gaat niet. Als ik weer aan de slinger draai voel ik dat ik vast zit... denk ik. Fuck... Maar er komt beweging in en ik zie hoe de twistglyde dwars in de bek van een snoek zit. Deze krijgt ook door dat er een lijn aan zijn prooi zit en begint te spartelen en gooit zo het aas uit de bek. De haken zitten in elkaar. Ik probeer nog wel, maar de vis laat zich niet nog eens foppen.

Een stuk verderop is het dan wel hangen. Een mooi snoekje hangt aan de twistglyde. Na de foto wordt deze losgetikt en mag ze weer zwemmen.

snoekje

Hierna zie ik helemaal niets meer terwijl John nog een volger meldt.

Op een gegeven moment staat John bij een slootje en die vermaakt zich prima. Hij vist met de kleine druppel en iedere keer heeft hij belangstelling van 1 of meerder snoeken. Pas na flink wat doorzetten heeft hij dan eindelijk een hanger.

Ik vis een eindje verder en ik heb daar ook een misser. Als het stil blijft gaan we nog een andere sloot afvissen waarna we besluiten richting de auto te lopen. Onderweg hebben we het er nog over dat het zo raar is. Op bepaalde plekken hebben we (lees John) feest met aanbeet na aanbeet, elders zien we helemaal niets. In een bepaald hoekje waar altijd wel actie was, was nu helemaal niets, tot op de terugweg. Daar had ik een losser. John loopt voor me uit en eigenlijk heb ik het wel gehad. Zo af en toe gooi ik nog met de triple SD (wit) en vis hem binnen. En zo uit het niets heb ik een hanger. Een mooie dame van 75cm kon de verleiding blijkbaar niet weerstaan en hapte toe.

75cm snoek

Deze mag na de foto ook weer zwemmen. Waarschijnlijk gaat ze terug naar de bodem waar ze vandaan kwam. Ze zat helemaal onder de bloedzuigers.

We vissen nog even verder. Het hoekje waar we begonnen vist John nu uit. Helaas lijkt de snoek nu geen interesse meer te hebben want ze laat zich niet meer zien. Wij lopen vervolgens naar de auto en gaan naar huis. Morgen maar weer eens kijken of we iets kunnen vangen.