www.viswereld.nl

Voor en Door vissers

Een dagje polderen

Nadat ik gisteren onvrijwillig thuis was gebleven en ik me vanmorgen wel goed voelde zijn we vandaag op pad gegaan. Gisteravond had ik al wat aasjes uitgezocht die het vandaag zouden moeten doen. Voor de rest stond alles al klaar. Vanmorgen toen de wekker ging was ik alleen vergeten dat we zouden gaan vissen. Toen John het te lang duurde riep die mij. Dus ik gauw het warme bed verlaten en op naar beneden, waar de koffie al aardig verkleumd was. want John had in de verwachting dat ik snel achter hem aan zou komen al een bakkie klaar gezet.

Na de nodige dosis koffie ging ik me dan maar aankleden terwijl John al fris en fruitig bezig ging met het regelen van een thermoskannetje koffie en de benodigde plakken brood. Nadat ik in de juiste kleren zat kon de auto worden ingeladen en gingen we op weg naar de eerste stek. Daar aangekomen zag ik dat de groen gele toad nog aan de hengel zat en ik besloot de dag dan daarmee maar te beginnen. Bij het water aangekomen zagen we tot onze schrik dat deze was bedekt met een laag kroos. We besloten toch maar het water langs te lopen in de hoop dat het verderop beter zou zijn. En gelukkig was dat het geval. Mijn eerste worp was richting een veldje pompebladen waarlangs het kroos net op hield. En bam, meteen een hanger. De snoek ging door de waterplanten die meteen met een dikke bos aan de lijn bleven hangen. Ik dacht dat dit zo zwaar was tijdens het drillen, maar nadat John de planten van de lijn af had gehaald werd de dril niet lichter.

Toen de snoek uit het water kwam bleek ook waarom de dril zo zwaar was. Een flinke snoek van 91cm had de toad gepakt.

91cm

John stond flink te trillen omdat zijn hand weer open lag, vandaar de bewogen foto.

Niet veel verder gooi ik de taod in het water wat inmiddels kroosvrij was en Bam, weer een hanger. Ditmaal een veel kleinere snoek, maar de pret was er niet minder om. Het snoekje werd onder de kant losgetikt en we visten weer verder. Aan het eind van het slootje heb ik niet gevist om dat ik iedere keer vast zat in de waterplanten. John viste met de ADO rat en had er iets minder last van. Nadat hij eerst een misser had in het laatste hoekje ving hij vervolgens een mooi snoekje.

60cm+

Zo de eerste voor John is vandaag ook binnen en weer op de ADO rat.

Een eindje verder zie ik hoe John het ratje achter wat waterplanten gooit en ik zie zo een snoek omghoog komen om er op te klappen, maar John geeft een rare ruk en de snoek verdwijnt weer. vervolgens gooit John een heel andere kant op dus ik tegen hem: Gooi niet nog een dat plekkie af? Er klapte een snoek op je ratje, maar je gaf een rare ruk. Bleek John heel het spektakel gemist te hebben doordat hij met zijn lijn achter een takje zat. Om daarvan af te komen gaf hij een ruk aan zijn hengel. Hij had niets gezien.

En dat snoekje liet zich nu niet meer zien. Rustig visten we het water op de terugweg weer af. En met succes voor mij. Ik had nog een hanger. 3e snoek voor mij in nog geen 2 uur tijd. En in totaal hadden we in die 2 uur 4 snoeken en 2 missers.

Op naar het volgende water, maar eerst tijd voor koffie en een broodje. Gelukkig is het volgende water maar een klein stukje rijden. Dus al snel staan we weer langs een mooi slootje maar de snoek laat zich eerst niet zien. Totdat John de befaamde VW shad aan de speld knoopt.

Na een paar worpen is het al feest. Een mooie snoek van 86cm heeft de shad gegrepen. Het is even zoeken naar een plakje om deze te kunnen landen, maar dat is snel gevonden.

86cm

De snoek kan snel worden onthaakt en mag weer zwemmen.

Tijd voor mij om over te schakelen op dit aasje. We komen bij een stukje met veel pompebladen aan de overkant van het water en hier weten we drie snoeken te missen. John 2 ik 1. Als we besloten hebben terug te lopen weet John op dat stuk nog een snoek te vangen.

76cm

Deze was erg hongerig. Het vorige aas was nog niet in de maag verdwenen....

honger

Wat een dag bleven we tegen elkaar zeggen. 6 snoeken vangen een stuk of 5 missers en dat in zo'n korte tijd.

Vanaf dat moment was het feest wel over. Hoe ook probeerden iets te vangen het lukte niet meer. Ook in ander water wat we nog hebben afgevist was het helemaal niets.

We zijn dan ook maar naar huis gegaan. Tevreden waren we toch al met mooie vissen met mooie afmetingen.