www.viswereld.nl

Voor en Door vissers

Weekendje vissen (deel 2)

Van de week kregen we het plan om even te gaan kijken en vissen op het forumdag water van de wisselbeker. Donderdag avond werd er nog snel een hotel in de buurt geboekt, zodat we zaterdag na de lange visdag niet terug hoefde te rijden.

Zaterdag morgen ging op de tijd de wekker, we waren er beide al snel uit. Dus koffie drinken en wakker worden en dan de auto inladen en op weg naar het water. Het was drukker op de weg dan we verwachten en iets later dan verwacht komen we aan bij het water.

Het eerste wat opvalt is dat de lelievelden nog rijkelijk aanwezig zijn, we besluiten gewoon te gaan vissen en we zien wel wat we gaan tegen komen. We starten beide met een BBZ 6 inch, al vrij snel krijg ik een volger op de BBZ.

Vol goede moed vissen we verder, vele stukken water worden afgevist. Maar nergens weten we een aanbeet uit t lokken, wel zien we heel veel jagende snoek. Speldaas is er ook voldoende aanwezig, we besluiten even naar de auto te lopen en gelijk wat te eten.

Omdat we zoveel snoek hebben zien jagen, en veel speldaas hebben gezien besluit ik om het even met de lichte spinhengel te proberen met klein kunstaas.

Na het broodje vissen we vol goede moed weer verder. Vele waters worden weer afgevist, totdat we bij een heel klein slootje uitkomen en daar weten we drie aanbeten uit te lokken. Ze blijven helaas niet hangen maar het geeft de burger wel moed, dat je het toch goed doet. Ook al hebben we niet veel beet, de herfst is nu toch echt begonnen, mooie kleuren, veel bladeren die vallen maar vooral veel paddenstoelen.

paddenstoelen

Na dit slootje bevissen we een iets groter water, hier is geen snoek die interesse heeft in ons kunstaas. We zijn weer terug bij de auto, we eten en drinken even wat en overleggen hoe en wat.

Het is nu 14:00 uur we besluiten door te vissen tot 15:30, ik wissel weer van hengel en start wederom weer met de BBZ. We vissen een ander groot stuk water af, ook daar is het niks.

We komen nog 2 andere vissers tegen, en die hebben na lang vissen ook nog maar 1 snoekje gevangen. We lopen door naar het laatste stuk wat we af willen vissen, Grietha zegt nog uit de gein het is bijna 15:00 dan begint het bijt uurtje weer!

We starten met vissen, de beste plekken leveren ook hier geen snoek op. Totdat we een plekje passeren met een klein gaatje tussen de bosjes. Mocht ik een snoek haken dan zal het landen niet eenvoudig worden. Ik zeg tegen Grietha, het zal wel net als de rest van de dag zijn!

Ik maak de worp, geef 3 slagen aan de slinger en een keiharde aanbeet is het gevolg. Na een korte maar krachtige dril is de snoek klaar om geland te worden. Ik geef de hengel aan Grietha , en laat me eigen voorzichtig naar beneden glijden. Deze snoek heeft de BBZ volledig naar binnen gezogen, gelukkig kan ik haar nog in de kieuw pakken. Op de kant kon ik via de kieuw de staart dreg kapot knippen en de andere los tikken. Snel even meten en een foto en ze mag weer zwemmen. Wat waren we beide blij met deze 88er snoek, dit hadden we vandaag al helemaal niet meer verwacht.

88er

We lopen en vissen verder, ik maak nog een worp op een open plekje en vrijwel direct haak ik een mooie 70er. Aangezien ze net gehaakt zit, word deze in het water onthaakt en mag ze gelijk weer zwemmen.

We zijn allebei verbaasd , 2 snoeken in nog geen 5 minuten. We vissen het stuk verder af ook Grietha krijgt haar eerste aanbeten. Ze lost een mooie 70+ snoek voor de kant, en ook mist ze nog 2 snoeken op dit stukje water.

Als de aanbeten uitblijven besluiten we richting de auto te gaan, het is 15:30 geweest het is mooi geweest voor vandaag.

Bij de auto aangekomen, laarzen uit jas uit en lekker richting het hotel gegaan. Daar een lekkere douche gepakt, om daarna lekker te gaan eten in het restaurant. Na het eten nog even tv gekeken en daarna moe en voldaan gaan slapen. We zien wel wat de dag van morgen brengt.

Zondag morgen 06:45 we zijn beide klaar wakker, van uitslapen is weer weinig gekomen. Mja als we dan toch vroeg zijn, gaan we ook maar vroeg ontbijten in het restaurant. Na een paar heerlijk broodjes te hebben gegeten en koffie te hebben gedronken, checken we uit in het hotel.

De terug reis naar Ridderkerk kan weer beginnen, onderweg even een tussenstop voor een plas pauze. En na dit alles krijg ik een ingeving en bij de eerste de beste afslag gaan we de rijksweg af en gaan richting een bekend viswatertje van ons.

Daar aangekomen, laarzen en jassen aan en we kunnen beginnen. De eerste volger is al snel een feit, maar na deze volger valt alles stil. We vissen nog een paar waters af en op 1 van de laatste waters weet ik toch een snoekje te haken op de Sandra shad. Deze wordt in het water onthaakt en mag zonder foto weer verder zwemmen.

Zelf op dit water werkte Grietha haar heuker niet, die meestal toch wel een visje oplevert.

heuker

Er schiet me in deze buurt nog een water te binnen, daar heb ik zeker al 25 jaar niet meer gevist. De buurt daar is aardig veranderd dus op de gok en op mijn aanwijzingen rijden we er naar toe, en we rijden in 1 keer goed. Dus de auto uit hengels pakken en vissen maar.

We starten met vissen in een mooie hoek, al vrij snel mis ik 2 kleine snoekjes. Maar de derde keer is het toch raak. Een kleine held van een cm of 50 wordt in het water onthaakt en mag weer verder zwemmen.

En dan komen we op een stuk uit waar ik werkelijk waar niks verkeerd kon doen, aanbeet op aanbeet volgende. Maar ze bleven niet aan de haken hangen, ook Grietha mist op dit stuk een snoek. Dit omdat ze afgeleid was door Bella, de zeehond. Haar baasje langs de kant aan het schreeuwen dat ze uit het water moest komen maar die hond zwom tussen mijn en Grietha's kunstaas heen en weer. Iedere keer als ze de plons hoorde ging ze weer die kant op. Uiteindelijk kwam ze gelokt door een snoepje het water ui t en konden wij doorvissen. Als ik op een brug even op Grietha staat te wachten en wat vertikaal met de Sandra shad, knalt er een snoek vol op de Sandra shad. Na een leuke dril kan ik haar landen.

snoek

We vissen nog even verder, ik los nog 2 snoeken op de Triple SD. Grietha heeft helemaal nog niets gezien op de terug weg. Tegen de klok van 14:00 uur vinden we het mooi geweest en we gaan richting huis.

Een leuk visweekend geweest, waar we erg van genoten hebben alleen waren de vangsten niet eerlijk verdeeld. Maar duimen dat het volgende keer wel zo is.