www.viswereld.nl

Voor en Door vissers

Weekendje vissen

snoek

Al lang geleden hebben John en ik het weekend van 16-17-18-19 maart gereserveerd voor een weekendje weg. Doordat het dak van schuur moest worden vervangen hebben we lange tijd getwijfeld wat we zouden gaan doen en of we wel weg zouden gaan.

John kwam op hotelspecials.nl een leuke aanbieding tegen en na even dubben besloten we te boeken voor 2 nachten, 17 en 18 maart. Het doel was in de omgeving gaan vissen. Na een korte periode van voorpret was het zaterdag zover.

Ik had vrijdag al voorbereidingen getroffen qua kleren en John op het gebied van visspullen, zodat we zaterdag al snel de auto konden inpakken. Na nog wat geregel in huis konden we op weg. We gingen eerst in de buurt van het hotel vissen.

John begon met streamers op de spinhengel en ik met de Butch en de twistglyde. De sloten in de omgeving waren net gebaggerd, het water was daar koffie bruin.

We zagen daar ook geen teken van leven in het water. Dus doorlopen naar de volgende sloot. Daar had ik de eerste volger. Deze beet te voorzichtig in de twistglyde en bleef dus niet hangen en liet zich ook niet meer zien. Een paar meter verder was er wel een felle aanbeet van een snoekje van ongeveer 55 cm. Deze werd losgetikt en mocht weer zwemmen. Een paar meter verder weer een felle aanbeet, maar die miste. Vervolgens opnieuw geprobeerd en ja hoor na 2 worpen klapt ze er weer op. 67cm groot en een kogelrond buikje.

67cm

Aan het eind van de sloot kreeg John ook nog een misser. Helaas voor hem liet deze zich niet meer zien. We zijn vervolgens teruggelopen. Op een gegeven moment vissen we weer een stuk water af en daar gooit John de druppel zover naar de overkant dat deze zich haakt in een taaien rietstengel. Dit keer loop ik voor hem een stuk, om de druppel van zijn rietpol te bevrijden en zo kon hij weer verder vissen. Op de terugweg naar John spreek ik nog een man die verteld dat hij ook in dat water vist. Maar dan wel met levend aas.... Echt nog een van de oude stempel dus. Hij verteld ook dat er snoekbaars zit, maar die zijn wij daar nog nooit tegengekomen.

Als ik John weer heb gevonden vissen we samen weer verder. Onderweg maken we nog even een tussenstop bij de auto voor een hapje (brood) en een drankje (sapje). John gooit zijn spinhengel aan de kant en gaat verder met de jerkbait hengel.

En we vissen weer verder. In een volgende sloot gaat een snoek vol voor de twistglyde. Alleen het staartje hangt nog buiten de bek. Onthaken is echter niet lastig in zo'n formaat snoek.

78cm:

78cn

Na een korte wandeling komen we weer bij een volgend viswater. Hier heeft John dan ook een hanger. Onder een brug heeft hij een snoekje van een cm of 60 weggepeuterd op de heuker.

We vissen nog door maar we zien verder niets. Dan besluiten we terug te lopen en zien we in een grote plas snoek jagen. Ik gooi de twistglyde naar de overkant en ja hoor, hangen.... en los. We proberen het nog een paar keer maar nee hoor. Die laat zich niet nog eens verrassen.

Dichter bij de auto is ook een plas en als ik daar sta te vissen heb ik de meest vreemde aanbeet die ik ooit heb meegemaakt. Ik draai binnen en voel verzwaring. Aangezien ik al de nodige takken, pompbladeren, waterplanten en ander rotzooi heb gehaakt deze dag denk ik dat ik weer iets dergelijks te pakken heb. Als ik dan doordraai komt er een snoek boven, en deze weet zich rap te lossen.

Doorvissen levert John wel aanbeten en volgers op maar helaas geen hanger. Dan is het mooi geweest en gaan we inpakken. We hoeven maar een paar minuten te rijden om in te checken in het hotel. Wat een luxe. Na even opgefrist te hebben op de kamer kunnen we aanschuiven voor een drie gangen diner. De rest van de avond vermaken we ons op de kamer. De volgende dag schuiven we aan voor het ontbijt en daarna kunnen de viskleren aan en kunnen we weer op pad. Het mooie weer van de dag er voor heeft plaats gemaakt voor een harde wind en regen. Wat een verschil.

Gelukkig ligt in de auto nog een muts voor mij. En achteraf was ik daar heel erg blij mee want het was koud en guur.

Vol goede moed gaan we vervolgens weer op pad. John start deze dag met de twisterjerk. Bij een duiker waarvan we beide zoiets hadden, daar zien wij nooit wat komt er nu opeens een snoek uit. Deze is echter langzaam, of ik te snel want hij mist de twitglyde compleet. Die zien we niet terug. We gaan weer de volgende sloten af en daar waar ik helemaal niets zie vangt John de eerste snoek van de dag. Deze wordt losgetikt en we vissen verder totdat op een gegeven moment een flinke bui arriveert. Ik besluit dat ik dit niet leuk vind en zoek beschutting bij een energie huisje. John komt er bij staan en zo wachten we af totdat het weer redelijk droog is. Wat een takkeweer.

Dapper gaan we weer op pad. We komen bij een slootje wat eerst een door bomen overwoekert slootje was. Nu is er en gesnoeit en gebaggerd. Het slootje is nu breder dan we ooit hebben gezien. Hierin vang ik mijn eerste van de dag.

snoekje

John heeft in deze sloot een aantal missers.

Aan de andere kant van de weg die langs dat slootje loopt is ook een sloot, maar deze is dan weer ondiep (10cm) dan weer wat dieper (40cm).

Bij een dam besluit ik daar toch te proberen. Op een driespong gooi ik in en ik zie van onder de kant een snoek op de twistglyde knallen. Terwijl ik de snoek dril wordt de complete bodem omgewoeld. Toch kan deze worden geland:

snoek

We nemen dan even een momentje rust. Drankje en plaspauze. We bepalen waar we vervolgens naar toe gaan. In een hoek van de plas krijg ik weer een losser. We vissen zo heel wat kilometers af maar zien helemaal niets. Wel komen we op een mooi pad terecht met aan beide kanten water.

mooi pad

Uiteindelijk komen we op een punt waar je gewoon een aanbeet verwacht. Een kruising van sloten, brugjes, dammetjes. John vist het stukje nauwkeurig uit terwijl ik sta te praten met een andere visser die nog helemaal niets heeft gezien deze dag. Hij had de kruising ook al gehad zonder resultaat.

Nadat John het punt heeft afgevist besluiten we terug te lopen. Ondertussen wordt zo links en rechts water afgevist. Vlakbij de auto komen we weer bij de plas waar we de dag er voor zoveel aanbeten hadden. John vist het hoekje geconcentreerd uit en mist een vis. Terwijl John probeert alsnog de vis te vangen sta ik naast hem in het hoekje een beetje op John lettend de twistglyde binnen te vissen. Vlak voor de kant laat ik hem hangen en zie zo onder de kant uit de diepte een snoekje van een cm of 50 de twistglyde grijpen. John boos, maakt mij uit voor stekkenpezer etc. Het snoekje wordt losgetikt en John vist verder.

Ik ga maar naar de auto, pak wat drinken en vind het wel best zo. John probeert alsnog een snoek te verleiden maar dat lukt niet meer.

We besluiten op zoek te gaan naar een bezinepomp in de buurt om wat drinken voor op de hotelkamer te halen. Zo rondrijdend zien we prachtig snoekwater. We krijgen het gevoel dat heel mooi water in de buurt hadden en hebben spijt dat we dit niet hebben afgevist. Dat is dan voor een volgende keer. Nadat we uiteindelijk drinken hebben gehaald is gaan we naar het hotel waar we ons opfrissen en weer aanschuiven voor een 3 gangen diner. De avond brengen we door met het lezen van de vangstverslagen van anderen. Uiteindelijk vallen we moe van deze dag in slaap. De wekker moet ons deze morgen wakker maken. Na een ontbijt pakken we de tas in en vertrekken we naar huis.