www.viswereld.nl

Voor en Door vissers

Forumdag

snoek

Vandaag was het eindelijk zover. Na een week naar het weerbericht staren was het de zaterdag waarop Regenbuien, Harde wind, Kou 12, 13 graden werd verwacht.

Op vrijdag was het al steeds buien en 's avonds werden de voorbereidingen getroffen. Wat doen we aan? We nemen de siberians maar mee.

John koos voor de lieslaaarzen en ik heb in de vakantie een regenpak gekocht dus de broek ging aan want het pak zou te koud zijn met de verwachte temperaturen.

Alles stond verder klaar, hengels, spinners, jerkbaits waren met zorg gekozen.

Na the voice of Holland was het rap bedtijd.

De wekkers hoefden niet gewijzigd te worden, ze zouden als of het een doordeweekse dag was af gaan.

Na het wakker worden, auto inladen konden we op weg naar forumdag water. Vanwege allerlei afsluitingen op de A2 ditmaal via de A12 gegaan en vlak voor acht uur zagen we Justin en Frank de hengels al optuigen.

Na het handenschudden werd er eerst iets gedaan op het gebied van fairtrade. Frank kreeg een twistfly van John en John kreeg een flesje bier van Frank.

biertje!!

Bij het zien van Franks kofferbak was het duidelijk, we komen de dag goed door:

natje en droogje

Hierna gingen Justin en Frank wapperen met de vliegenlat terwijl John en ik ons weg gingen met jerbait (John) en Spinhengel voor baars (ik). Al snel had John missers, terwijl bij mij de eerste baars ook de spinner had gepakt. Het baars vangen ging lekker. Op sommige plekken was het ingooien en binnendraaien met een baars.

Zo had ik al snel 3 baarzen van dit formaat:

baars

Op een plek waar de witvis flink werd opgejaagd deed John pogingen een snoek te haken. Toen dat niet lukte was zijn conclusie: baars, gooi jij maar.

Het koste wel wat doorzettingsvemogen maar uiteindelijk had ik toch een mooie te pakken.

Dat was nummer 4

Daarna bleef het angstvallig rustig. We liepen en gooien ons suf maar wisten niet te verleiden tot een volgpoging, laat staan een aanbeet. We zagen Frank en Justin en over en weer werden even de vangsten tot dat moment uitgewisseld. Een eind verderop kreeg John zelfvertrouwen een boost. Vlak voordat een regenbui ons zou passeren ving hij een snoek.

snoek

Na de passage van de regenbui:

regen

We visten nog een tijd door en ik ving nog baars nummer 5. We kwamen weer bij de auto, zwetend, want na de bui was de zon er weer doorgekomen en het was me warm. Optimistisch als ik was had ik de jas en regenbroek al uitgedaan, maar ja, de volgende bui kwam. Schuilend in de auto hebben we die maar laten passeren. Frank en Justin kwamen er ook al aan want het was lunchtijd geworden.

in aktie

Masterchef John zorgde voor hamburgers en frikandellen.

masterchef

Sommelier Frank zorgde voor de drank.

Sommelier Frank

Onder de lunch werden foto's bekekeken en verhalen uitgewisseld.

Na de lunch zijn we weer verder gaan vissen.

John had al snel zijn 2e snoek te pakken.

snoek

Op de rapper had ik een aantal missers maar toen had ik dan toch mijn snoekje te pakken. Op de plek die eerst door John was afgevist.

John miste verder nog een prachtige vis van formaat.

Een eindje verder waaide mijn rapper door een windvlaag tijdens een bui op een totaal verkeerde plaats. Vervolgens zat deze vast. Zo vast dat we ons erbij neergelegd hadden dat we hem kwijt zouden zijn. De lijn werd kapot getrokken, het gevolg was dat de lijn zich op de reel knap had ingegraven. Dat werd een klusje voor thuis. Nog even de drijvende lijn laten afzinken maar wat schetst onze verbazig? De lijn is gemaakelijk binnen te halen en zie daar: een onderlijn met mijn Rapper.

Op ons gemakkie lopen we terug naar de auto en John gaat zitten pieren met de reel. Een gevalletje hopeloos. Dat wordt lijn eraf halen en nieuwe lijn opspoelen.

We hadden op de trugweg al een aantal vliegvissers gezien, die bleken van de hengelsport vereniging Wilnis te zijn en waren bezig met een cursus vliegvissen. We hebben ze nog niets zien vangen. Frank en Justin schoven intussen ook weer aan bij de picknick tafel en een afsluitend praatje werd gemaakt waarbij de vangsten werden doorgenomen.

einde

Al met al was het zo een gezellige dag. Frank en Justin visten verder, wij gingen op weg naar huis.