www.viswereld.nl

Voor en Door vissers

Forumdag Oosterschelde "Deel 2"

snoek

Zeevisdag oosterschelde 08-05-2010

Na een succesvolle zeevis trip vorig jaar in het gesloten seizoen van een clubje vrienden,waren we het er toen al over eens dat dit jaar een gevolg te geven.

Henry nam de organisatie op zich en ergens in Februari van dit jaar opende hij dit topic, met de bedoeling meer mensen te kunnen laten genieten van het onbezorgde en dol komische dagje op de Oosterschelde.

Er bleek animo genoeg en al snel leek de dag een daverend succes te gaan worden,zo in het jaargetijde waarin we andere vissen met rust laten.

Helaas moesten diverse aanmelders afhaken door omstandigheden,wat altijd kan gebeuren en niet te voorzien is,en moest Henry zijn organisatie talent eens flink aanspreken zo kort voor de dag.

Ik denk dat hij het perfect heeft opgepakt en daardoor is het alsnog een super toffe en gezellige dag geworden.

Na gerrit op gehaald te hebben togen we samen in de kamikaze Nissan naar de carpool waar ome Henry zou staan om ons in te laden. Eh eh eh, dat kamikaze Nissannetje is zo snel dat hij zelfs ome Henry te snel af was,want wij kwamen op een uitgestorven plek uit,nou ja even lekker van de rust genieten want dat was nodig!!!

Gezamelijk naar Yerseke gereden en onderweg nog een "bakkie met een broodje" gedaan en toen we bij de kade aankwamen zagen we onze visvrienden al geparkeerd staan. Handjes schudden,vrolijke lachen en je kon gelijk al zien dat we goed en gezellig gezelschap hadden,dit kon aleen maar een leuke dag worden!

Gevaren uit de haven van Yerseke links af op weg naar de visgronden. Stuurman Erik pielt een sjekkie,en vismaten tuigen vol verwachting de hengel op, met op de achtergrond de "Liam" waar onze visvrienden in zitten.

oosterschelde

In de boot een hengel met gebogen top, wachtend op de aanbeet...
Op de achtergrond een schip met prachtig hollandse luchten,wat een genot is het toch om in ons landje op het water te zijn.

Er werd van alles gevangen,van krabben tot zeesterren... Ook mochten we een bescheiden aantal scharretjes vangen.

oosterschelde

Plotseling voltrok zich vlak bij onze boot een fascinerend en heel bijzonder schouwspel.
Een vijftal Bruinvissen hadden een school prooivis omhoog gedreven en omsingeld.
Je kan op de film duidelijk zien dat ze er als een denkbeeldig "net" omheen blijven zwemmen,de meeuwen proberen een visje mee te pikken...waanzinnig mooi schouwspel!

Hey daar zijn onze vrienden voor de lunch,er klonk vanaf ver een hoop gelach en gejoel,teken van gezelligheid!
Vanaf hier hebben we allen maar lol gehad,en lekker gegeten en gedronken,kijk maar naar de filmpjes!

Toen gingen we weer verder,en op een onbewaakt ogenblik,toen Erik even van de horizon stond te genieten dacht ik dat ik maar even moest waarnemen. Nou dat heb ik geweten....,werd gelijk op mijn plek gewezen met drukke gebaren en vingerwijzen phoe phoe. Weet ik ook gelijk dat je nooit,maar dan ook nooit aan het roer van een kapitein moet komen.

oosterschelde

"Ook hebben een aantal van ons toen geleerd om met zogenaamde "pet en blik dobbers" te vissen,hier de "heineken dobber" van gerrit.

Ik gebruikte mijn eigenbouw dobber van 25 jaar geleden en hij deed het nog, mede dankzij de aastip van Gunther.

Ook Ome Henry ving een zeer fraaie schol die graag op de plaat wilde.

oosterschelde

Lekker vissen,jij straalt het uit met deze foto Erik.., mooie dobber heb je daar trouwens!

Toen zat de vistrip erop,en na het aanleggen van de sloepen konden we de hele bende in de auto's laden. Maar gelukkig gingen we nog gezamelijk eten en was er nog geen eind aan de gezelligheid.

Tja,dit soort delicatessen zijn niet aan mij besteed,en liet ik die maar liggen waar ze lagen.

oosterschelde

Intussen waren John en Grietha ook gearriveerd, en schoven gezellig aan de dis aan, om onze enthausiaste verhalen aan te horen.

Toen was het tijd om huiswaards te gaan,en na het groeten van iedereen zijn we de bus ingestapt op weg naar de carpool waar de kamikaze Nissan op Gerrit en mij wachtte.

Maar nu eerst.........KARAOKE!!!!

Ja mensen,dat talent hadden jullie niet achter Gerrit gezocht hé? Ik zeg,! DOOR naar de volgende ronde,wat vinden jullie?

Aangekomen bij de carpool riep Henry voor de grap;"hé Dré,je Nissan staat op kistjes". Eenmaal dichterbij gekomen bleek dat hij niet op kistjes stond, maar wel met een lekke linker achterband." Shit,riep ik verschrikt,"daar zat ik nu net op te wachten". Snel het reserve wiel onderuit de kofferbak getoverd. Wat hebben we nog meer nodig,uhh oh ja een krik natuurlijk,krik opgezocht en nu nog een slinger om aan de krik te kunnen slingeren,nergens een slinger te zien. Wel had ik een schroevendraaier,nou die maar in het slinger oog gestoken en stuke voor stukje ging de krik omhoog....ik dacht nog,"stond ik nu maar bij de Kwikfit". Dat gaat allemaal veel te langzaam riep ome Henry,ga eens opzij!!! Tilt hij me daar de Nissan omhoog en roept,"nu dat wiel eraf en hup d'n ander er weer op". Met grote ogen zie ik Gerrit dat wiel er af trekken en hop de reserve er onder,moertjes aandraaien en hop..die is heel quick weer fit,nog kwikker dan bij de Kwikfit,bizar dit mensen? Affijn,spullekes overgeladen en na de gebruikelijke groeten op weg naar het thuishonk van Gerrit,en daarna naar Wageningen alwaar ik om exact 23.00 uur aankwam. Na de nodige zooi in veiligheid gebracht te hebben en de vis gespoeld,mijzelf helemaal geradbraakt onder de douche geflikkerd,en bij het sluiten van mijn ogen ging de hele douche heen en weer,het deinen van de golven zat nog in mijn orientatie orgaan. Oogjes maar openhouden dan en uitkijken dat je geen zeep in je kijkers krijgt. De trap op gekropen,zacht sluipen hoefde niet aangezien ik toch al nul procent energie meer overhad om uberhaupt lawaai te kunnen produceren. Precies 00.00 uur langzaam naast het vrouwtje gekropen,"dag schat,slaap lekker zei ze nog",en oh de slaapkamer ging ook heen en weer op de deinende golven. Dan maar mijn ogen open houden,en ik keek op de klok,08.30...hee het is alweer ochtend,tijd om die kleine knul te wekken en te feliciteren. Ik vond het een waanzinnig leuke dag met veel plezier,gein en mooie gebeurtenissen daar op de Oosterschelde en had het voor geen goud willen missen. Bedankt voor een mooie dag visvrienden.! Groet André