www.viswereld.nl

Voor en Door vissers

Nieuw pr voor Grietha

snoek

Eigenlijk ligt de oorsprong van deze dag een aantal weken terug toen we bij de hengelsportzaak waren om wat kleine dingetjes te kopen. Daar zag ik het aasje hangen waar Ben en Dennis zo ontzettend gek op zijn omdat ze er altijd op vangen. Na lang twijfelen heb ik toen 2 meegenomen. Een baarsachtige en eentje blauw.

Die Arukushads heb ik afgelopen donderdag ook gebruikt met een baars als resultaat, maar verder had ik er alleen maar lossers op.

Gisteravond hadden John en ik het plan opgevat om vandaag toch maar met de boot te gaan. Het plan bevatte wel grote twijfel want het zou volgens het KNMI butweer worden met veel regen. Die twijfel werkte door naar vanmorgen want toen de wekker om 5 uur ging hadden we beide geen zin om ons bed te verlaten. Hierdoor waren we pas om half negen beneden.

Na het gebruikelijke ritueel eerst kijken op de buienradar. Mmmm, niet best. Grote blauwe plukken in de buurt. Toch maar de auto inladen. Tijdens het inladen begon het al te regenen. Wat doen we....

Na lang gedraai toch maar besloten om toch te gaan. Dus zo kwamen we pas tegen half elf bij de trailerhelling waar we de boel in orde gingen maken.

Dit keer waren we zonder hulp van Ben, Ies, Hans etc. Dus ik moest alleen traileren. Geen uitvluchten mogelijk. Het traileren ging snel en goed zodat we het aas al snel te water konden laten.

Ik begon met de beruchte blauwe aruku shad.

Toen we de brug onderdoor gingen had ik al 3 tikken gehad op de hengel. Dat leek er weer op dat ik alles ging missen. Maar goed, doorvissen en op een gegeven moment zegt John: "laat jij je aas maar liggen, ik ga draaien". Dus John draaide de boot en we voeren net weer een stukje toen ik een aanbeet kreeg. VIS! Ik dacht zelf aan een valsgehaakte brasem of karper want de vis nam in eerste instantie een behoorlijke run.

John vroeg nog zit je niet vast? Nee, ik zit niet vast want het bonkt. Na een tijd konden we een eerste glimp opvangen van de vis. Toch een snoek. Na nog een poos drillen was de snoek zo ver dat hij in de solution gleed. John zei al meteen: Metersnoek.

Tijdens het meten had hij het eerder door dan ik, ik was nog helemaal beduusd wat zich had afgespeeld. Een nieuw PR van 108cm.

metersnoek

Daar gaat ze:

Op deze gevangen:

Wat was ik blij. Eindelijk een metersnoek voor mij. En een mooie zware bak ook.

John zei al: Zullen we nu maar teruggaan. De vis is toch al binnen. Dat zou sneu geweest zijn voor John die nog niets had dus voeren we door.

Al snel had ik de volgende hanger. Nu wel een brasem die ik in de zij had gehaakt. Bij de boot ging die gelukkig uit zichzelf van de haak.

En wij, wij voeren weer door. Het hele stuk bleef redelijk rustig. Op een gegeven moment werd de boot gekeerd en voeren we terug richting helling. Na lange tijd niets gevoeld te hebben kreeg ik opeens weer flinke aanbeten. Omdat ik wat zat te suffen schrok ik er behoorlijk van wat John deed lachen. De hengel knalde bijna uit mijn handen.

Vervolgens kreeg ik weer aanbeet na aanbeet en zo opeens was het een hanger. John dacht aan snoekbaars aan het bonken op de top te zien. Maar ook dit was een snoek. Na een lange dril kon John ook deze scheppen en hij zei al, dit is net een meter of geen meter. Dat kon toch niet waar zijn. 2 metersnoeken op 1 dag?

De meetlint was onverbiddelijk: 101cm. Mijn 2e metersnoek op 1 dag. Ik zat al heel de tijd na te genieten van die ene snoek en nu was daar zo maar opeens de 2e metersnoek.

metersnoek

Vergeef me mijn gezichtuitdrukking maar de snoek was behoorlijk zwaar.

Toen de snoek weer verder zwom kon mijn dag al helemaal niet meer stuk. 3 uurtjes waren we aan het trollen en in die drie uur had ik 3 vissen waar van 2 metersnoeken. Hoe raar kan het gaan.

Om dit heuglijke feit te vieren zijn we een hapje en een drankje gaan nemen in het restaurantje.

Na deze versnaperingen gingen we weer op pad. Op sommige stukken hadde we forse aanbeten, maar niets bleef meer hangen. Nou was ik ook al flink verwend op deze dag.

Tegen 3 uur zijn we richting de trailerhelling gevaren war we 3 kwartier hebben moeten wachten eer we konden traileren. Ik trailer mischien langzaam, maar het geklungel wat ik voor mij zag gaf mij flink wat zelfvertrouwen.

Het traileren ging uiteindelijk ook lekker vlotjes. Helaas was het wel begonnen met regenen toen we wilden traileren zodat we aardig verzopen in de auto konden gaan zitten.

Nu hangt alles weer te drogen en kan ik straks languit op de bank, nagenieten van mijn eerste metersnoeken.