www.viswereld.nl

Voor en Door vissers

Moeilijke start

snoek

Gisteren hadden we onze jerkbaits bij ons en kleine snoekjes knalden er volop tegenaan. Het weerbericht bekeken en toen besloten we vroeg op te staan en met baars spul te gaan vissen. De baarsspullen werden bij elkaar gezocht en zo konden we redelijk op tijd naar bed met de wekker op het alarm voor 6 uur.

Vanmorgen rammelden de wekkers dus stevig door, maar op de een of andere manier vonden we geen van beide het aantrekkelijk om uit ons bed te gaan. John was het dapperst en hij ging als eerste. Toen hij de badkamer had verlaten was ik de klos.

Ik verruilde het warme bed voor de koude vloer. Een paar kletsen koud water in het gezicht werkten beter dan de wekker. Hoppa, kleren aan en naar beneden waar al een bak koffie op me stond te wachten. Langzaam maar zeker werd ook John wakker en nadat het brood was gesmeerd en belegd konden we op pad.

Zo licht vissen is eerst weer wennen. De kleine spinner kwam in het begin ook niet op de plek terecht waar ik hem bedoelt had. Op een gegeven moment komen we bij een slootje, ik gooi in en ja hoor, vast. Gelukkig kon John hem weer los krijgen. Iets later staat John naar de bomen te staren, hij denkt ooievaars te zien.

ooievaars?

We hebben zo heel wat sloten afgevist. John had zo nu en dan een volger maar geen happer, laat staan een hanger. Wel kwam hij op een gegeven moment de kunstaas redder vragen. Na een stevige wandeling stond hij aan de overkant en na 1 worp had hij de bulldawg al weer terug. Bij het binnendraaien van John's kostbare aasje had ik het idee dat de lijn om de top zat, zo zwaar draaide de molen. Dat was echter niet het geval. John was het ook al opgevallen dat de molen zwaar draaide. Hij had al zoiets van: we gaan maar weer richting huis.

mistig

Dus liepen we al vissend en sloten overslaand weer richting huis. We hadden beide al het gevoel voor niets te vissen. We zeiden al tegen elkaar: We kunnen wel een advertentie gaan plaatsen: Wegens tegenvallende vangsten beeindigen we onze hobby...

Toch bleven we het proberen. Bij een laatste slootje liep John naar zijn vaste plek. Ik gooide met een klein spinnervisje de andere kant uit. Na drie worpen voelde ik opeens weerstand. Waar ik totaal niet op had gerekend was dan toch gebeurd. Een snoekje van een cm of 50 was erg boos en omdat het kleine visje geen lekker hapje was, maar een dreg die in zijn bek bleef hangen.

snoekje

De dreg kon zo los worden getikt en zo kon het beestje weer de diepte opzoeken.

John ging terug naar zijn stek en na een aantal worpen ben ik bij hem gaan staan. Het begon zachtjes te miezeren dus na een tijdje zijn we ook maar doorgelopen naar huis.

De plannen om de hobby te beeindigen hebben we ook maar weer laten varen.