www.viswereld.nl

Voor en Door vissers

Shad VW - Style

snoek

Na 2 dagen niet vissen (zaterdag besteed aan het roken van de forel en gisteren klusjes in huis gedaan) was het vandaag weer tijd om te gaan vissen. John heeft al vele shadjes voorzien van de vw-style en wilde deze gaan testen.

Dus na het gebruikelijke ritueel zijn we op weg gegaan.

Al snel waren we bij de eerste stek en alles werd gereed gemaakt om te gaan vissen.

Uiteraard begint John met een shad VW-style en ik met de toad. We zijn nog maar net onderweg als John al een hanger heeft.

Deze wordt losgetikt en mag weer zwemmen. Niet veel verder is snoek nummer 2 aan de beurt en ik begin te denken. Weer een stukje verder heeft John een misser en ik heb nog geen snoek gezien, behalve dan de snoeken die John ving.

Ik ga voorop lopen maar dat maakt geen verschil, snoek nummer drie en snoek nummer 4 hangen aan het aasje van John. John had al vaker aangeboden, vis ook maar met zo'n shad en na een uur en niets gezien te hebben ga ik overstag.

Terwijl ik mijn hoop op het aasje vestig (7 aanbeten, 4 gevangen) binnen een uur knalt er vanuit de kant een dapper snoekje volop op mijn shad. En de worp erna hangt hij even maar weet ik hem te lossen. Nou de shad vw-style werkt. Bij een brug krijg ik een volger. De shad was met zijn staart in de dreg terecht gekomen en terwijl ik snel binnendraai zie ik de snoek volgen. Terwijl ik de shad goed doe blijft de snoek naar mij kijken in het water. Als ik klaar ben laat ik de shad zakken en ja hoor, de snoek hapt toe. Hij weet zich echter te lossen.

Na ons rondje op deze plek eten we wat bij de auto, drinken wat en bedenken waar we nu naar toe gaan. Na even overleggen stappen we in de auto en gaan naar de volgende plek. Dat valt zwaar tegen, weinig vis mogelijkheid, wel veel riet en waterplanten die soms door het wateroppervlak komen. Dan maar een andere plek. Daar aangekomen is het auto neerzetten spullen pakken en ditmaal kan de fleece uitblijven want het is warm genoeg. Ook wordt de kunstaas doos flink geleegd want al dat extra gewicht meesjouwen terwijl er toch niet mee wordt gevist is niet nodig.

We lopen naar het water en daar laten we weer de shads te water. En ja hoor, John heeft er al weer een. Niet veel later mist hij een grote snoek. Ondertussen mis ik ook weer een snoek. We lopen verder en het wordt steeds warmer. Toch weet John snoek nummer 6 van de dag te vangen terwijl ik even later een lelijk volgertje heb. Een eind verder zie ik tegen de rietkraag een snoek liggen maar die wil niet bijten.

We vissen stug verder totdat ik een bankje in de verte zie. Deze staat in de schaduw en ik ga even zitten. Het is erg warm zo lopend. John komt erbij zitten en samen genieten we van een zakje drinken. Hierna gaan we weer verder vissen. Onder een lelieveld komt een snoekje vandaan achter de shad aan. Hij mist hem volledig en komt niet terug. Staand op een brug zien we onder ons weer een snoek liggen. Deze heeft geen interesse in ons aas en draait uiteindelijk weg de waterplanten in. We vissen nog een stuk sloot uit maar dat levert niets op. We besluiten naar de auto te gaan. Het is inmiddels zonnig en de bewolking van de morgen is helemaal weg. Staand op een brug wijst John me weer een snoek die in het water ligt te zonnen. Terwijl John wegloopt gooi ik een paar keer de shad in het water. De snoek heeft echter geen interresse in mijn aas. Ik zie hoe hij recht op een stelletje meerkoeten met 2 jonkies af gaat. Dan verlies ik hem uit het oog. We hebben nog even staan kijken maar zijn toen maar doorgelopen naar de auto. John's shad VW-styyle is een succes.

Van de gevangen snoeken heb ik maar 1 foto. De rest is niet gemeten en meteen weer losgelaten.